söndag 19 september 2010

Politik är viktigt!

Idag är det ju val i Sverige. Vi röstade ju redan för en vecka sen ... på generalkonsulatet här i Mariehamn. Vissa kanske tycker det är fel att man får rösta trots att man inte längre är bosatt i landet, men jag är trots allt svensk medborgare och då tycker jag att det är min plikt att rösta ... oavsett om jag bor i Sverige eller inte. Visst ... de svenska reglerna och lagarna rör ju inte mig egentligen ... inte så länge som jag bor på Åland. Men ... ett välfungerande system och samhälle tar åratal att bygga upp. Det är inget som görs i en handvändning ... och en gång kanske vi kommer flytta tillbaka till Sverige och då vill jag ju ha det så bra som möjligt när jag väl kommer dit. Därför känner jag att det är oerhört viktigt för mig att rösta.
Dessutom är jag faktiskt hyfsat insatt. Är nog mer insatt än många som bor i Sverige och röstar trots att de egentligen har noll koll. Jag tycker dock att man SKA rösta ... även om man har noll koll. Politik är viktigt och det ÄR en väldigt stor skillnad mellan de olika partierna. De som säger annat ... att det är same shit what ever de röstar på ... de är knappast särskilt insatta. Antagligen säger de så för att de inte har lagt ner nån tid på att sätta sig in i vad de olika partierna står för och antagligen bryr de sig inte så mycket heller. Men jag förstår ju att alla kanske inte tycker politik är särskilt kul ... jag hörde också till dessa människor en gång i tiden. Det första valet jag fick rösta i, så hade jag verkligen ingen aning om någonting. Jag var totalt ointresserad av politik och röstade bara på vad jag "trodde" att man skulle rösta på ... dvs Socialdemokraterna. Jag var verkligen helt oinsatt, men tyckte ändå det var viktigt att rösta ... och i Södertälje var Socialdemokraterna väldigt stora, så därför röstade jag på dem. Det var nästan så att jag inte ens tänkte att man kunde rösta på någonting annat. Men ... det var det första och sista valet som jag röstade på dem ... och det första och sista valet som jag ens röstade på det blocket. Sen fick jag upp ögonen. ;-)
Nä, men ... skämt åsido ... allt eftersom åren gick, så började jag inse att politik faktiskt var rätt viktigt ... och alla partier ÄR inte lika. De står för oerhört olika värderingar och ju äldre jag blivit desto mer intresserad har jag blivit. När man har familj, barn och allt det där, så måste man ju se till sig själv och vad man själv tycker är viktigt. För mig är familjen oerhört viktig och även valfriheten. Vi valde att flytta till Åland för 6 år sen mycket pga att jag då skulle kunna få vara hemma med Amanda igen ... ända till hon fyllde 3 år. Här fick man vårdbidrag ... visst ... ingen stor summa pengar ... men ändå lite grann, som gjorde att jag kunde få vara hemma istället för att behöva skicka min 1,5-åring på dagis. Vi testade dagis i 2 månader, men Amanda vantrivdes nåt enormt, så det blev en stor lättnad när vi valde att flytta och ta henne därifrån.
Visst är det bra att dagis finns, och för många funkar det säkert jätte bra att ha sin 1,5-åring där. MEN ... jag tycker inte det ska vara i princip obligatoriskt att ha barnen där. Jag tycker det är bättre att alla familjer ska få bestämma själva över hur de vill lösa barnomsorgen ... och om man då väljer att vara hemma med barnen, så tycker jag att man ska FÅ det. Så känner i alla fall JAG.
Amanda började sen på dagis när hon fyllt 3 år. Då hade jag fått några underbara år som "hemmafru" ... år som aldrig kan komma tillbaka igen. Då var hon mogen för dagis och då funkade allt superbra.

Nu brukar jag ju egentligen inte vilja diskutera politik så mycket ... är alldeles för känslig som person och blir upprörd alltför lätt. Men de senaste åren, så har jag allt mer vågat uttrycka mina åsikter. Det kan nog bero på att jag blivit mer insatt och nu har lättare för att argumentera för min sak. Sen är jag ju gift med en politiker och har därmed nästan blivit "tvungen" att sätta mig in i politiken. Det blir ju mycket politiskt snack hemma och då är det lite enklare om jag är insatt och faktiskt vet vad han pratar om ... och att även jag har åsikter som jag kan diskutera. Klart att mina åsikter kan ha blivit lite färgade av maken och hans ståndpunkter, men han ÄR faktiskt en väldigt vettig person som man nog kan lyssna på ... och vi hör ju till samma familj, så då borde ju båda se till vår egen familjs bästa ... och se till vår egen ekonomi och vår egen framtid.
Det är ju inte så att han säger åt mig vad jag ska rösta på ... snarare tvärtom, faktiskt. Jag frågade nog vad han tyckte nu innan valet, eftersom jag velade lite mellan några olika partier ... men han tyckte att jag skulle bestämma det själv, så då funderade jag ... lyssnade på debatter på TVn ... och så analyserade jag resultatet i mitt huvud och kom på så sätt fram till vad jag skulle rösta på. Är nog rätt nöjd med mitt slutgiltiga val.
Blir spännande att följa valet på TV sen ikväll ... och så ska jag försöka hålla utkik efter maken, min. Han kommer ju vara med på Moderaternas valvaka, eftersom han deltar i Moderaternas Internationella program för utländska syskonpartier. Lär ju vara massor av folk där, förstås, men man kan ju försöka hålla lite koll, i alla fall.

Apropå valet, så tycker jag det var rätt intressant att se resultatet av valet på Facebook Riksdagsvalet 2010 på Facebook

Framförallt när man kollar hur åldersindelningen ser ut. SD är det största ... ja, största partiet för de som är under 25 år! Hur ser den framtiden ut, liksom? Antingen är det bara för att ungdomar inte har så stor koll, eller så är det bara en missnöjdhetsrevolt och att de kommer ändra åsikt senare ... när de bildat familj och blivit mognare mentalt och mer upplysta. Fast om det INTE är så ... att de ändrar åsikt efter att de mognat ... då kommer det ju så småningom krylla av Sverigedemokrater i Riksdagen. Det känns rätt skrämmande. Visst anser jag också att Sveriges integrations- och invandrarpolitik inte har funkat särskilt bra. Jag kommer från Södertälje, så det har jag nog hyfsat koll på. Men ... att rösta på ett parti som SD känns inte riktigt som rätt väg att gå. Då är det nog bättre att se hur de andra partiernas invandrarpolitik är och då rösta på det som känns mest okej för en själv. Alla partier har ju med invandrarfrågor i sina program, så något parti borde väl funka hyfsat åtminstone ... om man nu tycker att invandrarpolitiken är den största frågan.
Nåt annat intressant med det här Facebookvalet, var att Moderaterna var näst största parti hos väljare mellan 18 och 25 (där SD var störst) och att de var största parti hos väljare mellan 25 och 45 år. Därefter blev Socialdemokraterna störst.
En annan anmärkningsvärd sak, var att Vänsterpartiet låg så dåligt till. Förr så sa man ju att unga ofta röstade på dem ... att det var lite revoltmässigt att rösta på V ... när man var missnöjd med etablissemanget, som det så fint hette. Men i detta val, så var det 18-åringarna som var allra minst benägna att rösta på Vänsterpartiet. De röstade ju istället på SD ... vilket verkar vara det nya missnöjdhetspartiet.

Jösses ... nu har jag nog pratat mer politik än jag gjort på ... typ ... hm ... någonsin. Men det ÄR väldigt viktigt med politik, så om du inte redan röstat ... eller om du har tänkt strunta helt i att rösta ... masa dig i väg till vallokalen ändå ... och RÖSTA! Din röst kan göra skillnad!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar