tisdag 14 september 2010

Biggest Looser - blir allt mer irriterad

Jag blir bara mer och mer irriterad på Biggest Looser, som ju går på TV4 på måndag kvällar.
Egentligen tycker jag hela programidén är helt korkad. Alltså ... visst ÄR det bra att gå ner i vikt ... och visst kan man göra en tävling av det också. MEN ... jag tycker inte det är okej att det lag som presterat sämst varje vecka får åka hem. Varje vecka blir då så oerhört viktig och det gör nog att en del av deltagarna går in för det så hårt att de äter alldeles för lite och tränar alldeles för mycket ... så att de uppnår helt orealistiska och absurda nivåer att inte en enda normal människa kan komma ens i närheten av det. SJUKT! Att gå ner 7 kilo på en vecka är verkligen SJUKT! Det är inte bra. Det är inte värt alla applåder de får. Det är bara sjukt ... sjukt, onormalt och absurt. Sen får ju deltagarna där jätte konstiga riktlinjer. De verkar ju tro att det är helt normalt att tappa så mycket på så kort tid. Som nu senast ... en tjej, som gått ner 2,5 kg, blev besviken och sa att hon trott på en större viktminskning. Hon trodde hon skulle ha gått ner 5 kg. What?! Alltså ... det är i princip omöjligt för en tjej att tappa 5 kg på en vecka ... särskilt om man vill ha en fortsatt viktminskning. Kanske att man under en extrem diet kan tappa så mycket på en gång ... men då anser jag att risken för viktuppgång direkt efter är oerhört stor.
Undrar förresten vad de får att äta på det där stället. Det tycker jag aldrig riktigt har framgått ... inte än i alla fall. Däremot ser man hela tiden hur sjukt mycket de tränar. Tror inte det kan vara bra med så hård träning för dessa människor heller. Komma direkt från sofflocket till ett stenhårt bootcamp ... tala om kontraster. Kan inte vara bra för dessa överviktiga människor. Nog för att det säkert är bra med träning, men jag tycker ändå det borde räcka med promenader till en början ... för att sedan trappa upp ... efter sin egen nivå och kapacitet.
Jag fattar ju att de som står bakom detta program har en mening med denna hårda träning ... och denna extrema viktminskning ... det blir ju himla bra TV. "WOW!" säger nog folk, när en människa gått ner 7 kg på en vecka.
Men själv känner jag mer avsky. Det ger folk så felaktig bild och jag tycker så synd om dessa människor som hamnar längst ner på listan när en vecka gått. Duktiga människor, som gått ner runt 2,5 kg ... de hamnar sist och blir besvikna. De manar ju deltagarna till att gå ner 5 kg i veckan ... de MÅSTE gå ner så mycket ... annars riskerar de att få åka hem. Jag tycker det känns så hemskt fel.
Egentligen tycker jag ju att programidén är rätt kul ... och visst kan man väl tävla om vem som lyckas gå ner mest. Men ... jag gillar inte idén med att de som presterat sämst varje vecka får åka hem. De borde ju VERKLIGEN få vara kvar. Jag tycker det vore bättre om ALLA fick vara kvar ända till slutet och att de istället kanske kunde dela ut poäng till veckans "vinnare" och att de sen i det sista programmet utser ett slutgiltigt vinnarpar. Då skulle man ju fortfarande ha kvar en rolig programidé, men få bort den sjuka hetsjakten på kilon. Det tycker jag vore bra mycket bättre. Men, men ... jag gissar att jag inte har nåt att säga till om i det fallet. ;-)

4 kommentarer :

  1. Måste ju säga att det lika gärna kunde vara jag som hade skrivit det där. Jag håller med dig fullständigt!

    SvaraRadera
  2. Det var faktiskt en bra idé det där om att dela ut poäng och räkna ihop i slutet. Det gör ju att alla får nyttan av tränarna och gymmet i programmet, ända till slutet.

    Men att de tränar hårt och äter lite tror jag är nyttigt, så att de ser att det faktiskt går och blir utmanade - klarar sig - och ser det. De har säkert alla prövat att promenera och göra små ändringar på kosten hemma hur många gånger som helst, och inte lyckats, kanske mer drastiska åtgärder som krävs.

    SvaraRadera
  3. Jag håller inte alls med dig! Är man ohälsosamt fet så är det klart man ska gå ner i vikt, och gärna så fort som möjligt. Hade dom inte varit med i programmet hade dom antagligen inte gjort ett skit för att tappa sin övervikt. Dom har ju sökt till programmet för att dom behöver ha strukturerade rutiner och ha någon som ser till att dom tränar och äter som dom ska. Sen är det inte ett dugg onormalt för någon som väger 150 kg att gå ner 5 kg på en vecka. För en normalviktig människa som inte äter tonvis med skräp varje dag så är det inte hälsosamt att gå ner så mycket på en vecka. Anledningen till att dom tappar så mycket är ju för att dom helt plötsligt äter nyttigt i normala portioner och tränar. Alltså inget av det dom gjort tidigare. SEn har dom själva valt att vara med i programmet och vet dess spelregler. Alltså att man varje vecka riskeras att röstas ut. Jag tror dom är glada ändå att dom har fått chansen att vara med i programmet och få en kick till att börja ett nytt liv. Vill man inte riskera att bli hemskickad kan man ju alltid anställe en personlig tränare för jävligt många tusenlappar i månaden som gör samma sak som dom som är med i programmet.

    www.prinsessanadia.se

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig sagt att de inte behöver gå ner i vikt. Jag kan säga att jag är oerhört kunnig inom viktminskning ... både genom teoretisk och praktisk erfarenhet ... och jag vet mycket väl att att en extremt överviktig person kan tappa 5 kg på en vecka ... åminstone första veckan ... om man går direkt från en extremt ohälsosam kost till en extremt hälsosam kost. Men efter första veckan, så anser jag inte att en MAN bör gå ner mer än 4 kg på en vecka ... även om han så väger 150 kg. I den viktklassen borde det vara mer normalt med en viktminskning på 2-4 kg i veckan. Kvinnorna borde ligga lite lägre.
    Visst ... en så pass kraftig viktminskning kan nog peppa folk i början. MEN ... risken är oerhört stor att man väldigt snart tappar motivationen och orken och sen börjar öka snabbt i vikt igen. Tappar man så pass mycket som 7 kg på en vecka, så tror jag heller inte att det är enbart fett som rykt, utan väldigt mycket vätska.
    Såklart att deltagarna varit medvetna om tävlingsreglerna och de har ju självklart accepterat dem. Men JAG tycker att reglerna är knäppa, eftersom det skulle göra mer nytta om alla fick vara kvar under hela perioden. Då skulle ju fler tappa mer i vikt ... för det verkar ju som om deltagarna inte riktigt kommer klara det på egen hand sen efter programmet. Om de då skulle få vara kvar längre, så skulle de få en större start på sin viktminskning ... och jag tycker det är fel att en kvinna på drygt 100 kg ska behöva gå ner 5 kg på en vecka för att säkra sin fortsatta plats i programmet.
    Nåt sådant är ingenting som JAG skulle kunna stå bakom. JAG anser inte att det är hälsosamt.
    Att gå ner i vikt är hälsosamt, men inte i den takten.

    SvaraRadera