måndag 6 september 2010

NU kommer jag lyckas!

Nu känner jag att det verkligen kommer gå vägen den här gången! Jag är nog nästan säker på det nu. Har inte varit så här peppad och motiverad på flera år, men nu känns det som om jag faktiskt kommer lyckas!
Med vad? undrar du kanske.
Jo ... med att gå ner till den vikt jag vill ha ... den vikt jag trivs allra bäst i ... den vikt jag hade för 6 år sen, när vi flyttade till Åland.
Ja, jag vägde väl ungefär samma för 4 år sen också, men sen ... 2006 så började jag sakta, men säkert att öka i vikt. Förra året, var väl egentligen värst, för då låg jag precis på gränsen till övervikt. Jag låg och pendlade där runt BMI 25 ... och det kändes verkligen fruktansvärt jobbigt. Jag kände mig rädd för att bli tjock igen. Jag har ju lovat mig själv att jag aldrig ska låta det gå så långt ... att jag aldrig mer ska bli en tjockis. Så därför började jag känna mig hemskt oroad över min viktuppgång och beslutade mig för att gå ner i vikt. Dock var väl motivationen inte den allra bästa just då. Visst gick jag ner i vikt ... fast fort gick det inte. Jag tappade nåt hekto eller nåt kilo ibland ... vissa veckor kanske jag ökade lite och vissa veckor minskade jag. Jag minskade dock mer än jag ökade, tack och lov ... men bara 5 kilo under nästan ett års tid. Ökade ju dock avståndet till övervikt. Jag var ju, som sagt, inte riktigt motiverad och inte alls målinriktad ... och under sådana förhållanden, så väntar jag mig heller inga underverk.
Men NU ... NU är jag motiverad och NU är jag målinriktad ... och NU kommer jag lyckas! Så här bra har det inte känts på flera år.

Nu var det ju bara tre veckor sen vi började med att äta nyttigare mat, men hittills så har jag faktiskt gått ner alla veckor. Oftast brukar jag stå still typ varannan vecka, men det gjorde jag inte den här gången. Jag gick visserligen bara ner 0,2 kilo vecka 2, men det var ju ändå en viktnedgång.
Den här senaste veckan, så gick jag ner hela 1,4 kilo och det blev jag ju såklart superglad över. 1,4 kilo närmare målet. :-) Så min totala viktminskning på dessa tre veckor är nu 2,4 kg ... vilket jag är absolut nöjd med!
Egentligen vet jag väl inte exakt vilken målvikt jag har, men jag vill komma ner till BMI 20-21 helst ... så det är några kilon kvar till jag kommer dit. Men inte så fasligt många, ändå, och den här gången kommer jag klara det!

De som ser mig idag, och de som lärt känna mig under min tid på Åland ... de har nog svårt att tro att jag någonsin varit så tjock som jag varit. För tjock ... det har jag inte varit på länge nu. Gick upp en hel del under graviditeterna, fast efter Amanda blev jag ju sen smalare än jag någonsin varit ... och det är DIT jag vill igen.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs453.ash1/24950_376704887265_680497265_3839431_4735079_n.jpg

Jag har lite dåligt med bilder på mig själv från tiden då jag var som tjockast. Var nog rätt kameraskygg på den tiden. Fast här är i alla fall en bild på mig och mormor. Den är tagen i December 1991 (2 månader innan jag fyllde 16 år).

Fast det är så här jag vill se ut igen:

http://www.familjeliv.se/hem/aasac/gallery/phpghsae5.jpg

Tror dock inte att jag kan bli lika ung igen. :-( Det skulle nog vara en lite svårare utmaning. ;-)

Nå ... nu är det bara att fortsätta på samma spår ... så att vikten fortsätter nedåt. Om jag fortsätter i den här takten, så kanske jag är klar redan till jul. Fast mitt mål är nog egentligen nästa sommar. Har ingen direkt brådska.

1 kommentar :

  1. Det kommer att gå jättebra om du bara håller motivationen uppe. Heja, heja!

    SvaraRadera