fredag 3 september 2010

Kanske skulle detta lösa mina insomningsproblem?

För någon dag sen, så skrev jag ju om att man tydligen blir pigg av mörk choklad ... om man ska gå efter Aftonbladets artikel ... och idag så läste jag en annan intressant sak på Aftonbladet:

Maten som gör dig trött

Det är nog egentligen mer intressant för mig, för jag har ofta väldigt svårt att somna på kvällarna. Jag ligger och vrider och vänder på mig, men ingenting händer. Kan ligga timmar ibland ... utan att riktigt komma till ro. Jag funderar en massa och så känns sängen obekväm och det GÅR helt enkelt inte att somna. Detta är dock enbart på kvällarna. På morgnarna ... när man måste upp för att komma iväg till jobbet ... då skulle jag lätt kunna somna om och sova vidare. Men inte på kvällarna.
Så ... kanske att kosten skulle vara en lösning? Jag sa visserligen i det tidigare inlägget att jag inte tror så mycket på sånt där. Sunt förnuft, är nog det allra bästa. Ja, det tror jag väl fortfarande ... men nog kan det kanske ändå ligga ett visst uns av sanning i det hela. Kanske ÄR det så att man blir tröttare av vissa livsmedel än av andra ... och inte skadar det väl att testa?

På Aftonbladets lista, så blir man tröttare av dessa livsmedel:

* Dadlar
* Riskakor
* Bakad potatis
* Mango
* Franskbröd
* Ananas
* Doughnuts
* Jasminris
* Fikon
* Risnudlar

Och dessa livsmedel blir man piggare av:

* Färsk, kokt potatis
* Brunt ris
* Körsbär
* Grapefrukt
* Tomatjuice
* Äpplen
* Plommon
* Fullkornspasta

Men ... hm ... jag BRUKAR faktiskt inte äta fullkornspasta eller kokt potatis precis före läggdags. Inga av de andra sakerna heller, för den delen. Eventuellt att jag äter äpplen strax innan jag lägger mig ibland, fast inte blir det så jätte ofta.
På trött-listan ... vad kan man då tänka sig att äta där?
Bakad potatis, nudlar och ris, går i alla fall bort direkt. Inte äter man sådant innan sänggående, heller? Doughnuts, är ju knappast heller att föredra. Möjligtvis på en lördag ... då jag har min "ätardag" ... men den dagen har jag inget behov av att somna fort, så därför behöver jag inte tänka på vad jag ska äta för att snabbt kunna somna. Nej ... det enda jag skulle kunna tänka mig från den listan, är nog riskakor, franskbröd, mango och ananas. Så ... jag får köpa hem en massa riskakor och testa. ;-)

http://nyymaan.blogg.se/images/2009/mango_clipped_45955196.jpghttp://mrsekmsnat.blogg.se/images/2009/riskaka_33475920.jpg

Fast egentligen är det nog rätt förkastligt, när jag tänker efter. Det stod i artikeln att deltagarna i forskningsstudien hade somnat 8,5 minut fortare om de ätit mat med högt GI. Alltså ... 8,5 minut är inte särskilt mycket om man har problem med att somna. Om jag i vanliga fall ligger vaken i 2 timmar, så skulle det innebära att jag bara fick ligga vaken i 1 timme och 51,5 minuter ... och det skulle ju vara en JÄTTE stor skillnad. Eller inte ...
Nå ... ofta tar det ju bara 1 timme att somna, så om detta funkade, så skulle jag istället somna på 51,5 minut.
Ärligt talat, så tycker jag faktiskt inte att den tidsdifferensen är särskilt stor.

2 kommentarer :

  1. Haha! Ja det var inte så stor skillnad med insomningen det ;D Kanske du skulle testa att gå på yoga eller något? Jag trodde att det var humbug tills jag testade när jag var gravid. Jag somnade mycket bättre (jag hade svårt att sova då Gunnar var i magen och bökade).

    SvaraRadera
  2. Ja, det kanske vore nåt. Har inte testat det, i alla fall.
    Nu, när jag varit förkyld, så har jag dock somnat mycket fortare. Men ... tror inte förkylning är någon bra metod mot sömnproblem. Vill ju hellre vara frisk.

    SvaraRadera