lördag 18 september 2010

Känner mig så elak ibland

Ibland känner jag mig så himla elak. När jag blir arg på barnen, så känner jag mig efteråt som en så fruktansvärd människa ... en surkärring, som bara skriker och gapar ... och när jag lugnat ner mig, så ångrar jag mig hemskt mycket.
Som ikväll ... Amanda hade sönder en porslinsskål ... en som vi har två av och som vi brukar ha t ex dip i. De flesta kanske inte skulle ha brytt sig så mycket över en sådan sak, men jag tänkte ju bara att vi nu blir tvungna att köpa två nya skålar, eftersom jag vill att vi ska ha ett matchande par och eftersom jag är urusel på att shoppa, tiden vi har till att handla är begränsad och dessutom att vi inte är så stormrika för tillfället ... så blev jag så extra irriterad när jag såg den där trasiga skålen. Jag såg bara en massa onödiga besvär. Säkert överreagerade jag när jag blev så arg på Amanda, men till saken hör väl också att hon ofta är väldigt klantig och oförsiktig, så en olyckshändelse är inte alltid en olyckshändelse. Är man mer försiktig, så behöver det inte ske en massa olyckor hela tiden. Det var väl lite så jag tänkte ... och därför som jag blev så arg. Men ... när den värsta ilskan lagt sig, så kände jag ju att jag överreagerat. Klart att det kanske inte är hela världen med en trasig skål. Just DÅ kände jag ju att det var det. Men sen, när jag funderat lite, så insåg jag ju att det inte varit så farligt, egentligen ... och då kände jag mig så hemskt, hemskt elak.
Jag sa ju i alla fall förlåt till Amanda sen, för jag tyckte verkligen att jag inte borde ha blivit så arg över en sådan "struntsak" ... och hon förstod nog.

Annars har vi ju haft en väldigt bra dag. Amanda och jag var till stan på förmiddagen. Jag köpte lite nya strumpor, eftersom det gått hål på flera par ... och Amanda köpte en liten docka. Så köpte vi två födelsedagspresenter till Viktor också. Han fyller ju 10 år om några veckor.
På vägen hem, så gick vi också förbi mataffären och köpte lite matgrejer och ingredienser till en efterrätt som Amanda sett på "Halv åtta hos mig".
Sen gick vi hem och åt lite lunch och efter det så satte jag barnen i arbete. :o) Det var nämligen dags att städa ... nåt som ingen av oss är så stormförtjusta i ... men så sa jag till barnen att om de städade RIKTIGT fint, så skulle de få hjärt-snacks senare på kvällen. Det sporrade åtminstone Amanda, för hon var sååå himla duktig! Hon plockade bort allt från sina hyllor, dammtorkade och plockade tillbaka igen. Hon var så noggrann så.
Viktor städade ju också bland sina grejer, men han har inte lika mycket saker som Amanda, så det gick mycket fortare för honom.
Själv, så städade jag resten av lägenheten. Jag dammtorkade, plockade undan och dammsög. Så nu har vi hyfsat fint hemma, i alla fall. SKÖNT! Och barnen gjorde sig verkligen förtjänta av sina snacks.  ;-)

Till middag åt vi tagliatelle med lax i ädelostsås, som vi hade i frysen i matlådor. Var riktigt gott! Så blev det ju efterrätt också ... hallonglass med marängtäcke. Viktor tyckte nog efterrätten var riktigt god, för han åt två portioner.
Vi åt rätt sent, så det hade hunnit bli lite mörkare inne ... så då tyckte vi att det kunde passa att tända lite ljus. Riktigt mysigt, var det. Jag tog lite bilder med mobilen också, fast de är ingen vidare kvalitet på, tyvärr ... och dessutom har jag inget Photoshop på den här datorn, så jag har inte kunnat fixa till bilderna så mycket.


 





Utöver handling, städning och matintag, så har vi även sjungit lite Singstar idag. Jag har även sjungit lite annat också ... bland annat så satte jag accord på en låt som jag bara hade texten till ... och jag trooor att jag hittade ganska rätt.

Nu har barnen lagt sig och jag sitter med laptoppen framför TVn. Är politik, så det måste jag ju kolla på. Har visserligen redan röstat, men är ändå intressant att kolla.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar