fredag 24 september 2010

Det bränns!

Det bränns nåt så fruktansvärt i mitt ansikte just nu. Egentligen bränns det i hela skallen ... både upptill och bak. Det känns som uppsvällt och hett ... lite som om jag varit för länge i solen eller nåt.
Har känt av den här brännande känslan i några dagar nu, fast jag tycker att det blivit värre det senaste dygnet ... det har blivit intensivare och på en större yta än från början. Nu känner jag ju av bränningarna ända ner till under hakan och en del av halsen. Värst är det dock i pannan.
Jag vet ju inte säkert, men skulle kunna tänka mig att detta är ett nytt skov. Jag tycker det är så himla svårt att veta, egentligen. Hur VET man att man har ett skov? Vet man det ALLTID? Eller kan man ha skov utan att vara helt säker?
Mitt första skov, var så himla enkelt ... det var så pass kraftigt att jag var helt säker på att någonting inte stod rätt till. Då blev jag ju domnad i hela den vänstra kroppshalvan ... och extremt svag i den sidan av kroppen.
Mitt andra skov, var jag också hyfsat säker på ... då tappade jag styrkan i höger hand och blev domnad i höger hand och fot.
Sen tror jag att det var ett skov jag hade när det började brännas i huden på nästan hela kroppen. Var obehagligt att ha tunga tröjor på mig då eftersom det brändes så dant i armarna.
Men sen ..? Det är så svårt, tycker jag. Hur vet man om det är ett restsymptom, eller om det är ett riktigt skov? Jag har ju haft symptom i nästan alla kroppsdelar vid olika tillfällen, så hur vet man då om det är nåt nytt eller bara känningar av gamla skov? Är nya skov alltid kraftigare?
Anledningen att jag misstänker skov den här gången, är väl för att jag inte tror att jag haft någon brännande känsla i ansiktet tidigare. Det var nog mest i armarna, axlarna, händerna, fötterna ... hm ... ja, nog hela kroppen utom just ansiktet. Därför tror jag väl att det nu kan röra sig om ett nytt skov.
Men jag är ändå inte helt säker. Jag är ju inte handikappad eller så. Kan ju leva i princip som vanligt och det märks nog ingenting på mig. Nå ... det BRUKAR ju inte synas annars heller ... när man varit domnad eller så ... så det är ju inte så märkligt. Men ändå ... under mitt första skov var jag ju handikappad ... fast det antar jag att man inte alltid blir. Detta är mest obehag.

Jag testade faktiskt att ta tempen också, eftersom jag kände en sådan hetta i pannan och tänkte att det kanske inte alls berodde på MSn, utan att jag hade feber. Men ... termometern stannade på 36.4 grader ... så det är ju knappast någon temperaturhöjning. Alltså låter MS-teorin lite troligare. Ännu troligare blir det ju också med tanke på att jag inte haft något skov på flera år nu ... vad jag vet, åtminstone. Har inte haft nåt skov efter att jag började med bromsmedicin ... i Juni 2008 ... och då borde det väl inte vara en omöjlighet nu. Men jag vet inte ändå ...
Kanske vet jag mer om några dagar ... om detta håller i sig ... om det försvinner ... om det minskar i intensitet ... om det ökar ... om det ändrar karaktär ... om det håller sig på samma nivå ... kanske blir det lättare att avgöra sen?
Just nu så bränns det i alla fall hyfsat mycket ... och när jag rynkar pannan känns det alldeles spänt ... så som det brukar kännas när man bränt sig i solen. Beröring gör också att det bränns mer ... om jag t ex drar med fingrarna över ansiktet. Utåt sett, så syns ju ingenting på mig ... är inte röd ... har inga utslag ... bara att JAG känner att det bränns ... och mot detta hjälper ingen After Sun-kräm. Även om det känns som om "smärtan" är ytlig, så kommer den ju från någon helt annanstans. Den syns inte på utsidan. Den bara känns.
Hoppas det inte blir så långvarigt, bara. Är lite jobbigt att känna så här och veta att det inte finns nåt som lindrar. Är väl bara att försöka ignorera så gott det går, antar jag. Så länge jag inte är handikappad, så är det väl ändå rätt bra. ;-)

Skönt att det är fredag, i alla fall. Visserligen har jag ju inte jobbat så många dagar den här veckan eftersom jag ju hade ryggskott. Men det är ändå skönt att bli ledig igen! Skönt att få sova ut på morgnarna.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar