onsdag 8 september 2010

Är så glad över mitt karl-bord

Vissa dagar känner jag mig otroligt glad över att jag har de lunchkamrater som jag har. Jag äter nämligen lunch tillsammans med fastighetsavdelningen, vaktmästarna från min avdelning + min chef, en eller två från kundrådgivningen och så några fastighetsmäklare. Ibland kan det tillfälligt vara andra vid vårat bort, fast för det mesta är det dessa män som jag lunchar med. Ja ... samtliga är män ... och de flesta är mellan 45 och 60 år. Jag är ensam tjej och jag är mycket yngre än merparten ... och jag är sååå nöjd med att ha det på det viset.
Jag hör ju på folk i matkön och jag hör när de vid bordet bredvid oss pratar ... och det är ofta så, så gnälligt.
"Usch! Jag tycker inte alls om det här", "Usch! Jag är inte förtjust i detta", "Äter du det här? Vad du är duktig. Det är inget jag lärt mig äta", "Sånt här lagar jag ALDRIG hemma" ...
Ja, så kan det låta i matsalen ... och samtliga av dessa är KVINNOR. Kinkiga, kräsna ... och faktiskt vuxna kvinnor ... och eftersom jag själv lärt mig äta allt och är så långt ifrån kräsen man kan komma, så stör detta mig enormt mycket. Jag säger ju dock inget ... men tänker desto mer.
Som förra torsdagen, då det var ärtsoppa och pannkakor ... då var det en strax före mig i kön som endast tog pannkakor ... och så sa hon till en kollega: "Ja, jag är ju vuxen och då får jag äta vad jag VILL". Så då valde hon att äta ett lass med pannkakor med sylt och grädde.
Visst ... inte är väl jobbets ärtsoppa någon kulinarisk höjdpunkt direkt, men den är absolut inte oätlig. Jag tycker i och för sig nästan inte att någonting alls är oätligt.
Så idag ... idag var det rotmos med typ fläsklägg ... och då hörde man ju genast gnället i matkön. Själv, så tyckte jag det var jätte gott ... och det tyckte alla andra vid mitt bord också.

http://battremedbacon.blogg.se/images/2010/flsklgg-009_77753824.jpg
Dagens lunch (bild hämtad från google)

Andra rätter som brukar orsaka mycket gnäll är kåldolmar/kålpudding, bruna bönor och leverrätter. Säkert finns det fler rätter, men jag kommer inte på det just nu.
Vad jag vill säga, är att vid "mitt" bord, så klagar man inte på maträtterna ... om de inte är dåligt tillagade, förstås (för mycket salt, för lite salt, konstig konsistens m.m.) ... men inte på rätterna i sig. Mina lunchkamrater är allätare, precis som jag. Vi uppskattar riktig husmanskost, men även nyare maträtter ... med alla möjliga världsliga inslag. Ja, en av mina kollegor, är väl inte så jätte förtjust när det är Tortillabuffé ... men det är nog det enda. Annars äter han det mesta.
Om jag hade suttit vid ett gnäll-bord, så hade det nog stört mig hemskt mycket. Det känns som om de tycker det är lite fult att gilla vissa rätter ... och att de klankar ner på sådana som faktiskt äter det ... och säger skenheligt att de är "duktiga" som äter det.
Vad då duktig? På vilket sätt är det duktigt att äta mat som man tycker är god?

Nej, jag är så glad över mitt karl-bord ... där man slipper alla kinkiga tanter.

2 kommentarer :

  1. Jag är inte en person som äter allt, men det skulle aldrig falla mig in att gnälla om det i matkön. Vill jag inte ha ärtsoppa så tar jag inte det bara. Men jag önskar att gillade all mat det hade förenkalt livet ibland =)

    SvaraRadera
  2. Jag lärde mig att äta allt på samma sätt som jag nu lär mina barn att äta allt ... dvs de får äta av all mat vi serverar hemma (och även borta) ... och om de inte tycker om maten, så får de ändå äta lite ... och ta mer av det de gillar och mindre av det de ogillar. När vi nästa gång äter samma mat, så får de smaka även den gången ... för helt plötsligt, så kanske man faktiskt har lärt sig tycka om det.
    Min dotter har varit lite mer kinkig med maten, men får ändå äta allt ... och hon har lärt sig äta det mesta ändå ... och har lärt sig förstå att man kan äta trots att allt inte är supergott. Allt är så mycket enklare om man kan äta det mesta.
    Jag kör på samma sätt fortfarande (trots att jag nu är vuxen) ... sådant jag tycker mindre om provar jag gång på gång tills jag tycker om det. Det finns några få saker kvar som jag har svårt för. Men jag kan ändå äta det ... om jag måste.

    SvaraRadera