fredag 29 oktober 2010

Snart är jag finsk

I morse så var jag till polisen ... och blev därmed 240 Euro fattigare. Nu tänker väl de flesta att jag gjort nåt brottsligt, så jag fick betala en massa böter. ;-) Fast riktigt så illa är det nog inte. Det var helt frivilligt som jag gav polisen så mycket pengar. Jag lämnade nämligen in en Medborgarskapsanmälan och den kostade så mycket som 240 Euro att lämna in. Så att bli medborgare i ett annat land är tydligen inget för fattiglappar. Alla människor lär ju inte ha så mycket pengar att bara slänga ut så där ... på endast ett papper, typ. Man ska verkligen VILJA bli medborgare i landet ... och man ska tycka det är värt så mycket pengar att få just den nationaliteten.
Jag hade egentligen kunnat söka medborgarskap tidigare, eftersom min man och våra barn har Finskt medborgarskap (+ Svenskt medborgarskap) ... men då hade jag fått skicka in en ansökan (istället för en anmälan) och det hade kostat MYCKET mer pengar. Nu väntade vi till 6-års dagen och då räckte det att lämna in en anmälan ... så kom vi undan med "endast" 240 Euro.
Idag har vi nämligen bott på Åland i exakt 6 år ... och från den dagen så får man bli Finsk medborgare om man vill ... och det vill jag ju, eftersom jag vill kunna rösta sen i alla val.
Jag ska även ansöka om hembygdsrätt (som är ett slags Åländskt medborgarskap), men för att kunna göra det så måste jag vara Finsk medborgare ... och det kommer jag ju snart att bli.
Vet inte alls hur lång handläggningstiden är, men hyfsat snart ändå ... så inom en snar framtid kommer jag att vara både Svensk och Finsk.

2 kommentarer :

  1. Nu blev jag nyfiken, har du koll på om det fortfarande är så att Sverige inte tillåter dubbelt medborgarskap? Jag har för mig att det var så förut, och jag har dubbelt bara för att Finland tyckte det var ok, haha.

    SvaraRadera
  2. De ändrade det i Sverige för ett tag sedan. Min man fick avsäga sig sitt finska medborgarskap när han bytte till svenskt bara för att Sverige inte tillät dubbelt. Men sen ändrade de reglerna i Sverige, så nu får man ha dubbelt ... och de som tidigare förlorat sina finska medborgarskap fick ta dem tillbaka.

    SvaraRadera