måndag 5 juli 2010

Vill ha semester!

Jag vill ha semester! Jag vill sååå gärna ha semester just nu! I fredags var det ju massor av folk på jobbet som gick på semester och jag kan ju inte säga att jag inte avundades dem lite grann. Särskilt nu, när vädret är så fint också. Då skulle man ju verkligen vilja vara ledig.
Men ... för mig är det hela tre arbetsveckor kvar. Tre låååånga arbetsveckor.
Dock så börjar det ju kännas som om målet närmar sig lite nu, i alla fall. Värre var det för typ tre veckor sen ... då kändes semestern verkligen riktigt långt borta. Men nu ... nu ser jag ledigheten inom en hyfsat snar framtid ändå. Skönt!
Jag känner att jag verkligen behöver semester just nu. Har jobbat väldigt mycket den här våren. Min senaste lediga dag (förutom vid allmänna ledigheter), var den 4:e januari. Alla andra av mina närmaste kollegor har varit lediga mer än mig det senaste halvåret. Så brukar det nog för det mesta vara, i och för sig, men det har känts särskilt tungt nu den senaste tiden ... och så blev jag nekad en dags ledighet i juni ... och då kändes det så hemskt orättvist, eftersom jag varit borta minst av allihop. Har inte varit sjukskriven någonting heller ... och har knappt varit borta för sjukt barn ens. Tror jag varit borta några halva dagar pga barnen, men inte mer än så. Så nu känner jag att jag verkligen gjort mig förtjänt av en månads ledighet ... eller 4 veckor, rättare sagt.
Är sjukt trött för tillfället ... trött på att gå upp först på morgnarna, trött på att jobba och trött på att ställa väckarklockan varenda kväll. Sen är jag rätt trött på vardagsstressen vareviga dag ... jobba, laga mat, diska, tvätta ... och alla inrutade rutiner man har. Ja ... det mesta måste man ju göra även om man har semester ... men det skulle vara skönt att bara ta det lite lugnt ett tag ... och bara ta dagen som den kommer. Längtar så, så, så mycket efter det!
Nåja ... nu är det ju mindre än tre veckor kvar, i alla fall. De första två av dessa veckor, kommer jag nog ägna åt att förbereda allt inför semestern ... se till att alla uppgifter stämmer ... uppdatera lite listor och andra saker, så att min semestervikarie får det så enkelt som möjligt att lära sig jobbet och sen klara av att sköta allt när jag är borta. Sen den sista veckan, så kommer min vikarie ... så den veckan kommer nog gå rätt fort. Då ska jag ju lära honom allt på en vecka ... så då lär jag ju ha rätt fullt upp ... åtminstone i början av veckan. I slutet av veckan, så hoppas jag att han klarar sig rätt bra på egen hand, så då kommer jag nog få det hyfsat lugnt ... förhoppningsvis ... så kan jag varva ner lite grann före jag går på semester. Man ska visst göra det, har jag hört. :o)

Det finns ju ändå fördelar med att gå på semester sent ...

  • De flesta har redan haft sin semester och när de börjar komma tillbaka, så har jag allt mitt kvar
  • Grundvärmen är oftast högre om man ser till hela dygnet (är ju oftast varmare i augusti än i juni)
  • På försommaren, så är det ljusa kvällar, så då har man mycket av dagarna och ljuset kvar när man kommer hem från jobbet.
  • När min semester är slut, så är semestern slut för de allra flesta
  • Det är kortare tid till nästa års semester (eftersom det inte är så troligt att jag tar lika sen semester nästa år)

Så ... det finns ju en del positivt med att ha sen semester. Den största nackdelen är väl att man blir så avundsjuk på alla människor som försvinner en efter en från jobbet ... och där kom jag på en fördel till med att gå på semester sent ...
  • Det är lugnt på jobbet, eftersom de flesta är på semester
Så nu ska jag kämpa på de här sista veckorna, så får jag nog snart min semester, jag också. Ska bli sååå oerhört skönt!

1 kommentar :

  1. Längtar med efter semester =)
    men jobbar ju bara 70% så jag har rätt många lediga dagar innna min semester börjar.. tror jag har en sisådär 10 dagar kvar och jobba nu fördelade på 3 veckor
    kram

    SvaraRadera