onsdag 7 juli 2010

Ramlade i trappan

Idag ramlade jag i trappan på jobbet ... på uppvägen, tack och lov ... och jag hann ta emot mig rätt bra, så jag slog mig inte sååå farligt. Fast jag fick ändå ont efter snubblingen ... har ont i båda armarna och vänster ben. Känner av en del i ryggen också.
Det känns ju lite irriterande, för det var inte första gången jag snubblade, direkt ... det var nu andra gången på bara en vecka. Jag snubblade ju så sent som i torsdags ... i samma trappa ... på ett liknande sätt. Då slog jag mig mycket hårdare, eftersom jag inte hann ta emot mig så bra ... fast ändå fick jag ondare den här gången. Sist så var det mest knät som tog i och fick sig ett rejält blåmärke några dagar senare. Den här gången måste jag ha vridit till armarna på nåt sätt ... antagligen när jag tog emot mig i fallet ... och det har känts värre.
Vet inte vad det beror på riktigt ... de här snubblingarna. Kanske det är sandalernas fel? Eller så är jag bara extremt ouppmärksam och klantig? Så kan det ju förstås också bero på att min balans inte är den allra bästa. Pga balansen, så brukar jag alltid vara väldigt uppmärksam när jag går nerför trappor. Brukar även hålla mig i trappräcken när jag går nerför trappor ... så att jag lätt kan ta tag i nåt om benet skulle ge vika. Detta började jag med när jag fick MS och förlorade styrkan i mitt vänsterben.
Fast uppför, har jag inte brytt mig så mycket om att tänka på uppmärksamheten direkt. Det värsta som kan hända är väl att jag snubblar lite och kanske får blåmärken eller nåt skrapsår. Eller att någon beskådar alltihop, så det blir lite pinsamt för mig. Det vore ju inte lika allvarligt som vad som skulle kunna hända om jag snubblade på nerförsvägen. Skulle jag falla huvudstupa i den stentrappan som vi har på jobbet, så skulle det kunna gå riktigt illa ... och det vill jag inte vara med om. Därför är jag, som sagt, mer uppmärksam när jag går åt det hållet.
Nu vet jag ju inte om de här senaste snubblingarna har någonting över huvud taget med mina balansproblem att göra. Det kan nog mer vara en kombination av klumpiga sandaler och en nonchalant människa i dem. ;-)
Hur som helst, så bör jag nog se till att vara lite mer uppmärksam i fortsättningen, för det känns lite onödigt att få så här ont varenda vecka. Ska försöka bättra mig.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar