torsdag 29 juli 2010

Pappas besök

Idag åkte pappa hem igen efter att han varit här i nästan en vecka. Då hade vi ju haft besök en hel vecka, eftersom syrran och systerbarnen kom hit dagen före. Så nu är vi ensamma igen ... för första gången sedan förra torsdagen. Känns lite konstigt på ett sätt ... lite tomt ... fast samtidigt skönt.
Jag gillar dock när pappa stannar lite längre. Vi ses ju så oerhört sällan, så det är kul när han är här ett tag ... och får ta del av våran vardag lite mer. Nu har han ju dock skaffat en ny dator, så då kan han komma närmare oss på ett sätt ... tack vare Internet. Då känns avståndet lite mindre på sätt och vis. Han har ju både MSN och Facebook nu, så det är kul. :-)

För några dagar sen, så åkte vi iväg till Eckerö ... till Eckerö Jakt- och Fiskemuseum. Där hade vi inte varit tidigare, så nu passade vi på att åka dit när vi hade besök. Man kände sig ju som värsta turisten. Haha. Jag tänkte faktiskt på det att folk säkert trodde att vi var Svenska turister. Min man pratar ju fortfarande rikssvenska och Viktor pratar inte heller särskilt mycket Åländska ... bara ibland. Amanda är ju den som pratar mest Åländska och efter henne, så är det nog faktiskt jag som tagit till mig dialekten mest. Min systerson brukar alltid reta mig för dialekten varje gång vi ses ... och maken påpekar det nog en del, han också. Jag känner mig ju på många sätt väldigt Åländsk ... men samtidigt känner jag mig ju svensk ... men jag känner mig absolut inte som någon turist längre. Det gjorde jag nog mest under vårat första år här, men nu så är det ju Åland som är den plats jag känner mig mest hemma.
Hur som helst ... på museet, fick vi se en massa fångsredskap och en massa uppstoppade djur. Det var väldigt intressant med alla djuren, faktiskt ... älg, rådjur, mårdhund, viltsvin, bäver, myskoxe och en massa andra  djur. Så fick man se en hel hop med fågelägg också ... över 100 stycken olika ägg fanns det.
När vi sett allt på museet, så fick barnen göra varsitt tenn-djur. Viktor gjorde en uggla (kanske att han är inspirerad av Harry Potter?) och Amanda gjorde en säl.

Här är lite bilder från Eckerö:




Jag, Amanda, Viktor och min pappa

Viktor och Amanda visar upp sina tenndjur
Igår kväll var vi till Godby och vaccinerade katterna, men det berättade jag ju om igår. Sen ... när vi kommit hem, så började Viktor och pappa baka. Viktor var sugen på drömtårta, sa han, så då gjorde han en tillsammans med sin morfar. Tog bild på det också ...

Morfar övervakar att allt går rätt till
Vi fick ju en gitarr av pappa när han kom i fredags. Jag har inte haft någon gitarr sedan jag flyttade hemifrån, så det var kul att få en egen gitarr igen. Jag har ju dock en keyboard som jag spelar på en hel del ... och så har jag en synth som inte blivit kopplad till förstärkarna sedan vi flyttade till den här lägenheten.
Innan vi flyttade hit, så hade jag också ett piano ... men det gjorde vi oss av med i samband med flytten. Det var en mindre typ av piano och var inte särskilt snyggt. Planen är att vi ska köpa ett snyggare och bättre piano så småningom ... när vi har mer plats för det. Fast i den här lägenheten skulle det inte funka nåt vidare.
Hur som helst, så fick vi lite mersmak av gitarren vi fick, så på förmiddagen idag ... innan pappa åkte hem ... så gick vi iväg till musikaffären. Där gjorde vi av med en del pengar. ;-) Det slutade med att vi köpte en barngitarr (med nylonsträngar) och en vanlig, stålsträngad gitarr (den vi fick av pappa var med nylonsträngar). Så nu blir det till att musicera här hemma. Tänkte väl att barnen skulle få lära sig spela lite också. De är ju båda intresserade av musik.

Amanda, när hon tränar på ackorden
Jag blev hemskt sugen på andra saker också när vi var i musikaffären ... bland annat en ny keyboard. Min är så gammal, liten och lite trasig, så en ny vore ju inte helt fel.
Sen kollade jag in el-pianona också. De såg ju ut som riktiga pianon, fast var elektroniska ... vilket skulle vara bra mycket mer praktiskt än ett riktigt piano. Snygga, var de också. Så ett sådant skulle jag absolut kunna tänka mig att köpa sen. Synd bara att det är så hemskt dyrt ...
Nå ... det är ändå inte aktuellt så länge vi bor här. Men drömma, kan man ju alltid göra.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar