onsdag 21 juli 2010

Besök och manualer

I morgon får vi besök! Min syster och två av hennes tre barn kommer hit. Eller barn ... de är ju inte särskilt små, mina systerbarn. De är 19 respektive 32 år, så de är ju tämligen vuxna ... men dock är de ju min systers barn.
De har bokat in sig på en stuga här i Mariehamn i några dagar, så i morgon eftermiddag kommer de med bussen från Eckerö.
Ska bli sååå kul att få träffa de igen. Blir ju liksom inte alltför ofta, tyvärr. Även om det nu inte var så extremt länge sen vi sågs. Senast de var här, var i höstas, så det var ju inte åratal sen i alla fall.
Synd bara att jag jobbar på fredag. :-( Vill ju kunna umgås så mycket som möjligt. Men ... jag tänkte ändå försöka sluta tidigare på fredag. Ska prata med sommarvikarien om det imorgon, så att det är ok för honom att ta över några timmar tidigare. Tänkte han skulle få jobba helt själv i morgon ... dvs utan att jag lägger mig i alls ... så då borde han nog kunna tillräckligt för att kunna sköta sig själv lite tidigare. Han har ju fått jobba rätt självständigt idag också, men jag har ändå liiite svårt för att inte lägga mig i alls.
Fast om han är något osäker, så har jag annars allt dokumenterat. Det är bara att kolla i mina manualer, så står det hur han ska göra. Skrev ordentliga manualer till den första sommarvikarien jag hade, så att jag skulle kunna lämna över utan att behöva oroa mig alltför mycket ... och det var verkligen manualer "for dummies" ... varenda liten grej jag gjorde på dagen, skrev jag upp. Så det finns verkligen ett ordentligt, strukturerat och uppstaplat schema ... som om jag vore värsta kontroll-freaket. Haha!
Men ... det är jag nog lite också ... vill ju slippa tänka på jobbet när jag är ledig, så därför ville jag känna mig trygg med att vem som helst skulle kunna få iväg allt ... och komma ihåg vad som skulle göras ... så inget glömdes bort. Det är ju så mycket olika moment, som är lätt att missa om man inte har lite rutin. Jag har ju allt i huvudet, så allt går rätt automatiskt för mig. Men för nån annan, så kan jag tänka mig att det lätt glöms bort saker om man inte har ett papper att kolla på.
Min chef har berömt mig flera gånger för att jag är så duktig på att göra manualer. Men ... egentligen är det mest för min egen skull som jag gjort dem så noggrant. För att själv känna mig trygg. I alla fall den där första manualen jag gjorde ... den med schemat över MITT jobb.
Sen har jag ju fått göra andra manualer efter det ... på hur man printar ut listor och annat ... som vi gör på morgnarna. De manualerna gjorde jag också i samma stil ... för att vem som helst ska kunna göra jobbet om den ordinarie personen är borta. Tycker det är enklast så ... för alla.
Så ... förhoppningsvis kan jag gå på semester på fredag eftermiddag (slutar egentligen 16.30) ... så jag hinner träffa min syster och gänget så länge jag bara kan!
Ska blir riktigt, riktigt roligt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar