fredag 30 juli 2010

En hemsk upptäckt

För en dryg vecka sen, så gjorde jag en fruktansvärd upptäckt. Jag flätade mitt hår på morgonen innan jag skulle till jobbet och då såg jag nåt riktigt hemskt där i hårbotten ... där fanns en hel drös med vita hårstrån! Hittade först ett ... och det drog jag bort direkt ... så som jag alltid brukar göra med de vita strån jag hittar. Så hittade jag ett till ... och det drog jag också bort med en gång. Men ... så började jag kolla lite mer noggrant i håret och upptäckte då att det fanns massor av vita hårstrån där under allt mitt mörka hår. Jag insåg ju då att jag inte kunde rycka bort varenda hårstrå som hade fel nyans. Då skulle jag ju bli alldeles skallig tillslut ... eller åtminstone väldigt tunnhårig ... och tunnhårig vill jag inte heller bli, eftersom jag alltid haft väldigt tjockt och fint hår.
Jag har ju inte färgat mitt hår på nästan 9 år. Färgade håret strax före vårat bröllop 2001, men sen lät jag håret återgå till sin naturliga färg ... för första gången sedan jag var typ 16 år ... och då upptäckte jag att min riktiga hårfärg var väldigt vacker ... precis den nyans jag ville ha på håret ... möjligtvis något för mörk, men annars helt perfekt. Har en brunaktig nyans med röda strimmor i håret ... ganska många röda strimmor, faktiskt ... och de lyser upp håret så fint. Därför kände jag väl att det egentligen inte var så viktigt att färga eller tona håret längre, eftersom jag faktiskt var väldigt nöjd med min egen, alldeles naturliga hårfäg.
Men ... jag sa till mig själv ... och till min man ... att när jag börjar få grått (eller vitt) hår ... då ska jag börja tona mitt hår igen. Vill inte vara gråhårig. Det passar inte mig. Då är man ju GAMMAL ... och det är jag ju inte än. Jag är ju bara ... hm ... 20 ... eller något sådant. ;-) Så då kan man ju inte få grått hår heller. Sen ... när jag är över 70 år ... då kanske jag kan få grått hår ... men inte nu. Är inte alls mogen för det än.
Så ... nu är det dags att börja tona håret. Färga, vill jag inte göra, för jag vill inte ha en permanent hårfärg. Jag vill att färgen ska gå ur förhållandevis lätt ... så att jag kan få tillbaka min riktiga hårfärg snabbt om jag så vill ... och om jag får för mig att jag vill vara gråhårig, så kan jag bli det sen när färgen försvunnit. Sen måste man ju regelbundet färga utväxten om man tar en permanent hårfärg och det tycker jag är alldeles för jobbigt att hålla på med. Då kör jag mycket hellre med toning ... så som jag gjorde förut.


Den här hårfärgen tyckte jag var hemskt snygg ... min favoritnyans. Tror inte exakt den här nyansen finns längre ... har inte hittat den i alla fall ... men ska nog försöka få tag på en liknande nyans. Tycker den färgen passar mig så bra.
Kollade lite snabbt vad de hade på affären här i veckan ... och kollade lite på priserna ... så kan jag kolla mer sen när vi är i Helsingfors och i Sverige ... och jämföra ... så blir det antagligen att jag köper en förpackning senare i sommar. Vet egentligen nästan exakt vad jag vill ha ... så det är bara inhandlingen kvar. Jag vill bara inte ta första bästa, utan vill gärna jämföra lite priser först. Så ... det blir väl att jag färgar nån gång efter våran resa antagligen.

1 kommentar :