söndag 18 juli 2010

Äntligen klar!

Det blev inte mycket till att vila ryggen idag, inte. Blev ju till att sitta vid datorn i princip hela dagen. Men ... ändå känns ryggen bra mycket bättre nu, än vad den gjorde i morse. Jag har ju inte suttit vid datorn konstant heller, utan har gått och och gjort annat emellanåt och det har nog varit bra för ryggen åtminstone.
Anledningen till att det blev så mycket datortid idag, trots allt, beror på det där bildprojektet jag håller på med. Det är lite hemligt, så därför vill jag inte säga för mycket om det här. Hur som helst ... meningen är att jag ska samla ihop en massa bilder ... bilder från år 2000 och fram till nu ... och det är ju inte det allra lättaste.
Digitalkamera, skaffade vi först hösten 2005. Sedan hösten 2004, så hade maken sin telefon som en slags kamera, så då använde vi den. Så hela den här veckan har jag nu letat igenom alla bild-mappar vi har på den här datorn ... och det har ju tagit lite tid, eftersom vi har använt flera olika bildkällor ... olika mobiler, den digitala kompaktkameran och sen även den digitala systemkameran, som vi köpte hösten 2006.
Sen hade vi lite inscannade bilder också ... från de tidigare åren ... fast de bilderna var väldigt få. Därför har jag idag tagit itu med den biten också ... idag har jag gått igenom alla våra 8 fotoalbum + en del lösa fotografier och så har jag scannat in de bilder som för det här projektet kan vara intressanta. Sen hittade jag några andra bilder också, som jag tyckte var kul om vi fick in på datorn, så jag scannade in dem också när jag ändå höll på.
Det har ju tagit en himla tid, men nu är jag ÄNTLIGEN klar med bildletandet och inscannandet! Fast de inscannade bilderna är jag ju ändå inte klar med. Det är ju rätt dålig kvalitet på dem, så därför behöver de redigeras en hel del innan man kan göra nåt med dem. Men ... det får jag ta itu med sen, för jag har inte photoshop på den här datorn, så därför måste jag vänta tills maken kommit hem med laptoppen.

 Den här bilden hittade jag t ex nu, när jag scannade in bilder. Det är strax efter att vi hade kommit hem från BB med Amanda. Hon var bara 5 dagar på den här bilden. Tyckte den var så gullig ... när Viktor pussar henne på kinden.

Nu ska jag nog strax lägga mig. I morgon är det jobb igen och då börjar den sista arbetsveckan före semestern. Sååå himla skönt!
En annan sak som är otroligt skön, är att min familj kommer hem tidigt i morgon bitti! De är på båten just nu ... och kommer vara här när jag vaknar i morgon. Ska bli så, så, så otroligt kul att se de igen! Jag sa att de skulle väcka mig när de kommer hem ... så jag kan krama och pussa dem. Har längtat så jätte mycket!
Fast sen måste vi alla sova igen. De kommer ju hem vid typ 4.30 ... så de lär nog också vara rätt trötta när de kommer ... och lär nog vilja sova en stund till.
Ska bli skönt att allt återgår till det normala igen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar