torsdag 15 juli 2010

Nyttigt idag

Idag lagade jag faktiskt riktig middag ... till bara mig själv. Har inte gjort det de två tidigare dagarna, utan bara värmt upp matrester. Men idag lagade jag en enkel middag, trots att det bara var jag som skulle äta.
Jag hade planerat allt rätt noga ... ja, egentligen för flera dagar sen ... och så var jag till affären igår och köpte ingredienserna.
Jag tänkte som så, att jag nu har världens chans att kunna äta kalorisnål och nyttig mat ... sådant som vi i princip aldrig annars äter, eftersom de andra i familjen aldrig skulle gå med på det. Men nu är det ju bara jag hemma som ska ha mat och då får jag bestämma helt själv vad jag vill äta ... och varför då inte ta tillfället i akt att utnyttja den möjligheten?
Så dagens middag såg ut så här, när den låg på min tallrik:


Det är foliebakad fisk, kryddad med salt, curry, lite chili och ingefära och så vitlöksskivor och minimajs på. Så wokade jag grönsaker till (tog Thaiwok-grönsaker + några broccolibuketter) och så sweetchilisås.
Jag tyckte det blev riktigt gott. Dock var det väldigt mättsamt. Jag tyckte inte det såg särskilt mycket ut ... och det borde inte ha varit så extremt mycket kalorier heller ... men ändå blev jag riktigt mätt. Kanske beror på värmen också? Att man inte orkar äta lika mycket som vanligt?
Fast ... det är ju bara bra om jag inte orkar äta alltför mycket. Kollade igår på bilder från 2005 ... och såg då hur smal jag var där ... och jag vill sååå gärna se ut så igen! Tror inte det skiljer mer än ca 6-7 kilo, så man tycker ju egentligen inte att skillnaden borde vara särskilt stor. Men ... jag såg ju bilderna ... och jag kände att skillnaden var enorm. Visserligen ser jag väl på mig själv med lite andra ögon än vad andra ser på mig. Jag vet ju att vissa ansåg att jag var mager då. Det var jag så klart inte. Men mitt BMI låg då på strax över 20, så jag var ju rätt långt ifrån övervikt då ... för 5 år sen. Nu, ligger mitt BMI på över 23 och för mig känns den skillnaden oändlig.
Egentligen hade jag hoppats gå ner till den vikten till den här sommaren, men tyvärr så blev det inte riktigt så. Det gick väldigt bra ett tag ... och jag trodde nog att jag skulle klara det ... men så kom påsken och efter det så kom jag aldrig tillbaka in i diet-tänket igen.
Förra sommaren, så låg jag ju dock på BMI 25 ett tag ... och strax över till och med ... så jag väger ju ändå ca 5 kg mindre nu än vad jag gjorde då. Men ... jag vill ju gå ner minst 5 kg till. Fast just nu, så känns det inte riktigt aktuellt. Det är snart semester, och vem kan gå på diet under semestern? Inte särskilt många, skulle jag tro ... åtminstone inte om man har familj. Det blir ju glassar hit och dit, mycket snabbmat och ute-mat, picknickar och sena frukostar ... och väldigt ruckade rutiner. Så att försöka gå ner i vikt under semestern ... det är nog dömt att misslyckas.
Jag får försöka äta hyfsat nyttig nu i helgen (i morgon är dock ett undantag, då jag tänkte äta lite godsaker) och sen får jag ta nya tag efter sommaren ... i slutet av Augusti. Så får jag väl försöka bli av med de resterande 5 (hm ... 6-7) kilona till nästa sommar istället.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar