onsdag 14 juli 2010

Hämtade ut min medicin

Idag gick jag förbi apoteket på vägen hem från jobbet. Jag skulle ju hämta ut min medicin, som jag ringde dit och beställde i måndags. Tog den sista sprutan i fredags, så då var jag ju tvungen att fixa hem nytt till denna vecka.
Det är nog en himla tur att vi har ett högkostnadstak, i alla fall. för nu behövde jag bara betala 1,50 € för hela inköpet ... tog tre förpackningar, vilket räcker i 3 månader. Taket här i Finland, är dock rätt högt ... 672 € ungefär ... fast eftersom min medicin är så pass dyr, så nådde jag dit redan vid årets andra inköp. Min medicin kostar egentligen över 1000 € i månaden, men sen subventioneras den till att kosta 603 € ... så när jag köpt två förpackning och därmed betalat 1206 € så skickar man in kvittona till FPA (=Försäkringskassan) och så får jag tillbaka allt som överskridit 672 €. Därefter behöver jag bara betala 1,50 € i expeditionsavgift vid varje köp under resten av året.
Dessutom har jag en privat sjukförsäkring, som även innefattar läkemedel ... så efter att jag fått tillbaka allt jag ska från FPA, så skickar vi in ytterligare papper och kvitton till försäkringsbolaget och så får jag då tillbaka allt jag lagt ut för både läkarbesök, sjuksköterskebesök och mediciner under det senaste året.
Mycket pappersarbete blir det, men det är sååå mycket värt att skicka in de papprena. Det är liksom mycket pengar det handlar om. Fick nyligen tillbaka från försäkringsbolaget för det senaste årets utgifter ... och det blev drygt 700 € som jag fick tillbaka. Den största delen av de pengarna, var ju för min medicin.
Sen har jag ju betalat en del för ha den sjukförsäkringen också ... och med tanke på att jag fick en sådan här kronisk sjukdom, så var det en oerhörd lyckoträff att skaffa försäkringen. Den har sparat oss mycket pengar.
Jag får ju visserligen ligga ute med en hel del pengar innan jag får nåt tillbaka alls, men det känns ju ändå som en lugnande vetskap att de pengarna kommer tillbaka till mig i slutändan ... bara att jag får vänta i 4-5 månader tills jag får dem.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar