söndag 25 september 2011

Dag 25 - Min politiska åsikt

När jag var yngre, så hade jag inte särskilt mycket kunskap om politik över huvud taget. Jag tänkte att allt ändå var samma och visste ingenting om hur man skulle rösta och på vad. Jag var rätt nollställd, faktiskt.
Men med åren, så har politiken blivit allt viktigare. Jag har förstått att det faktiskt är en himla stor skillnad mellan de olika partierna och det ÄR viktigt med politik. Det är viktigt att rösta och även att sätta sig in i vad man röstar på. Jag BRYR mig mer nu ... och tycker det är jätte viktigt att vara delaktig och att lägga min röst på något som jag själv tycker är viktigt.
Sen har ju min man blivit politiker och klart att man blir lite färgad av hans tankar och åsikter. Det blir ju en hel del politiskt prat hemma ... särskilt nu när valet närmar sig. Men faktum är att jag ju faktiskt HAR väldigt lika åsikter som honom. Vi tänker väldigt lika och tycker oftast att samma saker är viktiga.
Men om jag ska säga mina personliga åsikter ... vad som är viktigt för MIG, så skulle jag nog säga att valfrihet är väldigt viktigt. Jag tycker inte att politiker ska bestämma om varenda liten grej ... att det ska vara lika för alla och att alla ska göra på samma sätt. Nej, jag tycker att den egna individen ska få planera sitt liv mer på egen hand ... inom vissa ramar. För vissa kanske det passar att sätta sin 1-åring på dagis, medan andra kanske vill vara hemma med barnet i flera år. Jag tycker inte det ska vara så gott som obligatoriskt att gå på dagis. Jag tycker heller inte att politikerna ska bestämma hur man planerar sin föräldraledighet. Det tycker jag är något som familjerna själva ska få råda över.
Jag tycker också att man SKA kunna göra karriär ... och att det ska löna sig att arbeta. Jag tycker att man SKA kunna tjäna mycket pengar ... om man vill.
Jag tycker också att man ska ta hårda tag mot brottsligheten. Jag tycker att straffet ska motsvara brottet mer ... och att man verkligen ska få lida för vad man gjort.
Sen är ju synen på ekonomi viktig ... att man prioriterar rätt och för en ansvarsfull politik. Idag känner jag ju att det är extra viktigt att ens politiker står för en ansvarsfull och hållbar ekonomisk politik. Man måste kunna prioritera och man kan inte lösa allt enbart genom att höja skatterna.
Även miljön är viktig ... men att man har individbaserade lösningar framför kollektiva. Det är bättre att utgå ifrån individen, för det blir i längden mer hållbart. Jag är för en logisk och realistisk politik och inte någon ouppnåelig utopi.
Ja, det var väl min syn på politiken ... och mina åsikter.

Så avslutar jag med Moderaterna på Ålands valsång, som jag är med och sjunger på ... nu inför höstens val.

http://www.moderaterna.ax/files/ett_aland_for_alla.mp3

I MORGON - MINA RÄDSLOR

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar