tisdag 5 april 2011

Ingen mix här!

Idag gjorde jag Raggmunk till middag ... med bacon och lingonsylt. Det var faktiskt första gången jag gjorde något sådant, men jag blev plötsligt så himla sugen på det. Vi brukar få raggmunk på jobbet ibland, men de lagar alltid på färdig mix, och det anser inte jag är någon "riktig" raggmunk. Den är riktigt illgul i färgen och har en slags seg konsistens. Inte riktigt som hemmagjord. ;-) Undrar just hur många E:n jobbets raggmunk innehållet? Det ÄR ju egentligen inte särskilt svårt att laga, så jag fattar inte varför en personalrestaurang inte kan laga sin egen raggmunk. Ja, de kör med en hel del halvfabrikat, faktiskt ... till mångas stora irritation ... men det är nog viljan som saknas, skulle jag tro.

http://vegania.net/foto/raggmunk.jpg
Bild från Google
Hur som helst, så var det här första gången jag själv tillagade denna rätt ... och det var ju inte särskilt svårt. Nej, det var inte svårt alls. Inte blev de grå, heller ... utan blev fint gyllenbruna. Dessutom blev de otroligt goda. Inte alls så fräna i smaken, som de raggmunkar man gör på pulver brukar kunna vara. Så det blev verkligen en riktig hit ... och en rätt som jag garanterat kommer göra fler gånger. Alla, här hemma gillade mina raggmunkar. Riktigt mumsigt!
Apropå färdiga mixer, så brukar jag aldrig använda mig av sådana längre. Vissa kryddmixer, kan jag använda mig av, men jag skulle aldrig få för mig att köpa en pannkaksmix eller en våffelmix. Pannkaksmix, har jag nog aldrig köpt nån gång. Pappa brukade laga pannkakor på sådana ibland när jag var liten, men jag gillade inte smaken alls. Jag gillade mormors pannkakor, så därför frågade jag hur hon gjorde ... och har efter det alltid gjort nåt liknande som mormors pannkakor. Våfflor, brukade jag köpa på mix tidigare. Jag hade fått för mig att de på mixen blev krispigare och att de lättare fastnade i järnet om man gjorde smeten helt själv. Men så tänkte jag ändå att jag skulle testa att göra en egen smet, så jag letade upp ett recept i min kokbok. Och tala om att jag blev förvånad när jag upptäckte att det inte alls var krångligare eller blev sämre om man gjorde allt från scratch. Det blev jätte fina våfflor av smeten ... våfflor som dessutom smakade supergott ... mycket godare än mix-våfflor. Jag blev ju då rätt förundrad och tänkte: "Varför köper man våffelmix, egentligen? Varför, när det är lika enkelt att göra själv?" Det tog inte längre tid, var inte krångligare och blev dessutom billigare och godare. Så efter den upptäckten har jag aldrig köpt hem en våffelmix. Jag gör alltid mig egen smet ... på vetemjöl, bakpulver m.m. Lätt som en plätt ... eller lätt som en våffla. ;-)
 Eller alltid ... det blir ju inte särskilt ofta som vi äter våfflor. Men det beror ju inte på att det är så hiskeligt dyrt eller krångligt. Nej, det beror nog snarare på att det är så onyttigt ... mycket smör i smeten ... och så vill man ju ha sylt och grädde till. Gott, är det ... fast onyttigt. Men nån gång ibland, så ...
Nu ska jag nog faktiskt göra våfflor snart. Vi var ju mitt inne i flytten under Våffeldagen (den 25:e Mars), så då var det inte riktigt läge att börja grädda våfflor. Men Viktor vill gärna då att vi har det en annan dag istället, så vi får väl det då. När, vet jag inte riktigt än ... men inom en hyfsat snart framtid.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar