lördag 9 april 2011

En underbar dag

Idag har det varit ett helt underbart väder! Lite kyligt, har det varit, men solen har ju skinit hela dagen och när det inte blåste, så kändes det faktiskt riktigt skönt. Nu känns det verkligen som om våren är på god väg. Det har varit en lååång vinter, men NU verkar den äntligen vara över.

Dagen har väl varit rätt lugn, skulle jag vilja säga. Den började med frukost, lite undanplockning, en lässtund med Amanda och så blev det så småningom dags för lite snabb-lunch.
Efter lunchen bar det iväg till stan. Maken hade stuckit hemifrån en stund tidigare, så det var bara jag, pappa och barnen som gick.
Först fyllde vi på Viktors mobil-kort och efter det gick vi vidare till en leksaksaffär, där de idag bjöd på ansiktsmålning och tablettaskar till alla som ville. Amanda ville såklart, så min pappa fick köa med henne medan jag och Viktor gick in i affären och kollade lite (ansiktsmålningen var utanför affären).
Det var tydligen Barnens dag på stan idag, så det var därför de hade ansiktsmålning ... och dessutom hade leksaksaffären en massa rabatter, så jag blev ju jätte glad när jag hittade en gravid Steffi-docka + man och barn i barnvagn till ett hyfsat pris. Amanda fyller ju år nästa vecka och den familjen står bland de översta sakerna på hennes önskelista. Så den köpte jag ju bums när jag såg den. :-)
Sen gick jag in till bokaffären en sväng och kollade lite på böcker till Amanda. Hon har ju önskat sig det också ... nya böcker. Dessutom tänkte jag att hon skulle få en egen kokbok, så jag kollade in utbudet av sådana lite grann. Amanda gillar ju att laga mat och baka ... och brukar även sitta själv vid datorn och leta efter recept ... så jag tror hon skulle uppskatta en egen kokbok. Det är ju också en present som säkert skulle överraska henne en del, eftersom hon inte önskat sig någon sådan.
Det fanns väl dock inte så många olika barnkokböcker ... och de flesta kändes bara helt fel. Några fanns det som jag kunde tänka mig, men ändå kändes de inte helt hundra. Det var alltid NÅGOT som saknades ... för lite bilder, för få recept, för tråkigt, för svårt. Men EN bok fastnade jag för ... den dyraste boken. Över 33 Euro, kostade den. Fast jag köpte den inte idag. Ville prata med maken först ... och fundera lite ... och sen i så fall gå tillbaka efter jobbet på Måndag och köpa den .
Boken jag gillade, var Barnens Stora Kokbok. Den hade många recept som verkade enkla att följa ... och så var det mycket bilder.
Är det någon som har erfarenheter av denna bok? Vore ju bra att höra positiva/negativa åsikter om det är någon som äger denna bok eller använt den. Det kunde ju vara bra att få reda på lite ... INNAN man köper den. Jag har nämligen inte hittat någonting om den på nätet ... knappt någon information alls.

Nå ... efter en stund så tog pappa med sig barnen hem igen. Eller ... till skolgården, gick de visst. Då stannade jag kvar i bokaffären en stund för att köpa en annan bok till Amanda (en Gyllene Knorren-bok). Sen gick jag iväg till Sitkoff-gallerian för att lyssna på debatten med Riksdagskandidaterna. Maken var ju redan där, eftersom han har hand om kampanjen för Alliansen (Moderaterna på Åland och Liberalerna). Jag vet ju i princip redan vem jag ska rösta på, men jag vill ändå höra lite på vad de har att säga ... på riktigt. Så där spenderade jag en timme. Väldigt intressant ... men kandidaterna motsvarade väl ungefär mina förväntningar.

Efter riksdagsdebatten, så gick jag ytterligare en stund på stan ... och fick tag på några fler födelsedagspresenter (mest i klädväg). Sen tog jag en sväng förbi mataffären innan jag gick hem. Var ju tvungen att köpa presentpapper.

Sen blev det väl lite lugn hemma ... datortid och matlagning ... och så småningom blev det dags att skjutsa iväg Viktor till Viking-terminalen. Han ska tävla i Haninge i morgon bitti och skulle därför åka iväg med judoklubben redan ikväll. Det är första gången som han reser iväg utan sina föräldrar, så det känns faktiskt lite oroligt. Nog tror jag väl att han klarar av det bra ... och hans tränare är ju med. Hon är dessutom polis, så hon kan nog hålla rätt på barnen/ungdomarna bra. Det känns tryggt. Fast ändå kan jag inte hjälpa att jag känner mig lite nervös och orolig. Men ... jag ska försöka att inte nojja så mycket. Det blir nog bra. Så får man hoppas att det går bra i tävlingen också. Sen är det ju himla bra att han har mobiltelefon ... så kan vi lätt hålla kontakt med varann. Han skulle höra av sig när de kommit fram.
Hans tränare skulle skjutsa hem honom imorgon kväll ... men båten kommer inte hit förrän vid 23 ... så det blir en lååång dag för honom imorgon.

Nu blir det väl en lugn kväll för oss ... ska bara kolla på TV och vänta på att Viktor ska ringa.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar