onsdag 6 april 2011

Har en privat bagare

Min pappa bor ju hos oss just nu. Han kom hit på kvällen före flytten och ska inte åka hem förrän efter påsk ... och det har ju sina fördelar med att ha honom boendes här. Idag fanns det t ex nybakade frallor när jag kom hem från jobbet. Jag hade ju bestämt att göra Potatis&Purjolökssoppa till middag, så då var det ju himla gott med färskt bröd att äta till. Riktigt nice.
Ja, dessutom så fanns det ju en massa andra brödkakor på köksbänken ... nåt sirapslimpsaktigt, fast som runda, stora kakor. Så berättade Amanda att han hade bakat någon specialrulltårta också ... med en egenpåhittad fyllning, sa hon. Så pappa hade visst varit ordentligt kreativ idag. :o) Det har sina sidor att ha en före detta bagare boendes hos sig. Mestadels är det nog positivt, fast det finns nog dåliga saker med det också ... som att man riskerar att gå upp i vikt ... eller att man inte går ner i vikt, som man vill. Är nog inte så nyttigt att äta en massa bakverk eller godsaker varje dag.
Nå ... för egen del, så klarar jag mig nog bra att hålla mig ifrån rulltårtorna i alla fall. Jag vill gärna ha en liten smakbit, men sen får det räcka. Men Amanda ... hon vill ju ha rulltårta varenda dag ... när hon vet att det finns. Visserligen är det väl inte så skadligt för hennes del ... en liten bit, gör nog inte så mycket. Hon har ju inga viktproblem och har heller inga dåliga tänder. Men ändå ...
För egen del, så känner jag ju att jag bör undvika alltför mycket matbröd också. Äter ju egentligen oftast bara en smörgås om dagen ... till frukost, tillsammans med lite yoghurt. Men man blir ju så sugen nu, när det finns en massa gott, nybakat bröd. ;-) Luktar ju sååå gott! Men, men ... får väl försöka hålla igen lite ändå nu på vardagarna, så får jag äta lite mer sen till helgen.
Nu har vi ju en massa bröd i frysen, i alla fall. Här, i den nya lägenheten, så har vi ju en fullhöjds frys och en fullhöjds kyl ... splitternya, eftersom den gamla kylen och frysen hade gått sönder precis innan vi flyttade in. Så nu har vi bra plats till att fylla frysen med en massa gott bröd.
Det är ju dessutom bra mycket nyttigare med hembakt bröd än sådant där bröd som man köper på affärerna ... sådant bröd som är fullspäckade med en massa E:n i. En massa konserveringsmedel och sånt där onödigt tjafs. Vi brukar ju annars köpa mest färdigt matbröd eftersom det är så enkelt. Jag har ju haft perioder då jag bakat det mesta matbrödet själv, men sen går man ändå tillbaka till det gamla och köper färdigt bröd på affären igen. Brist på tid, brist på ork och brist på frysutrymme brukar väl vara anledningarna till köpebrödet. Bakverk ... alltså fikabröd ... sådant bröd, brukar jag dock aldrig köpa på affären. Jag gillar att baka sådant bröd. Småkakor, kanske jag kan köpa någon gång, men aldrig att jag skulle köpa en påse bullar ... eller andra mjuka kakor. Nej, sådant bröd bakar jag alltid själv. Det är ju roligt ... och blir hemskt gott ... och är dessutom "nyttigare", eftersom det inte innehåller en massa extra tillsatsämnen.
Fast nu, så länge pappa är här, så blir det nog mindre av det köpta matbrödet också. Så får han se till att fylla frysen ordentligt före han åker härifrån. ;-)

1 kommentar :