onsdag 13 april 2011

Amandas födelsedag

Jag orkar inte skriva särskilt mycket ikväll, så jag ska bara sammanfatta dagen lite kort. Kanske att jag skriver mer i morgon om den här dagen?

Hur som helst ... idag var det ju Amandas födelsedag, så vi började med att uppvakta henne i sängen på morgonen. Vi sjöng "Ja må hon leva" och sen fick hon lite presenter och ett kort, som Viktor hade gjort.

Amanda öppnar presenter
Sen blev det dags för frukost. Amanda hade önskat sig 1 löskokt ägg i äggkopp och 1 hårdkokt ägg på smörgås ... och så ville hon dricka varm oboy med vispgrädde ... så det fixade vi såklart till henne.

Efter frukosten så gick jag iväg till jobbet och en stund senare, så gick nog Amanda till skolan. Väl i skolan, så hade barnen visst sjungit för henne ... men så hade hon lite otur också. Det var nämligen dags för hennes andra TBE-spruta ... ingen vidare rolig "present" på födelsedagen. Nu har hon ju fått gå med en öm arm hela kvällen, stackarn. :-(

När jag kom hem från jobbet, så började vi med matlagningen. Amanda hade ju önskat sig 3-rätters och ville gärna vara med och laga mat. Till förrätt ville hon ha räkcoctail med mango och till varmrätt hade hon önskat sig stekt abborrfilé med potatismos. Efterrätten blev ju sen tårta, som pappa hade gjort.
Under tiden som vi skalade potatis till mosen, så hämtade maken upp ytterligare en present till henne ... en helt ny cykel! Hon blev verkligen superförvånad över den presenten ... och jätte glad!

När vi precis skulle börja äta, så ringde Amandas bästa kompis och ville komma en stund. Hennes bror skulle på fotbollsträning, så då kunde hon få åka med i bilen och bli lämnad hos oss ... och eftersom vi ändå inte hade några speciella planer, så gick det bra.
Vi hade precis ätit färdigt när Alexandra (kompisen) kom. Då började flickorna leka direkt. Sen tog vi fram lite ytterligare presenter till Amanda ... och sen blev det dags för fika. Jag tog lite bilder också, men har inte fått in alla på datorn än, så det får nog bli i morgon ... eller nåt ... som jag lägger in dem.
Tjejerna gick ut en sväng också och sen hann de tillbaka för att leka lite till innan Alexandras mamma kom och hämtade henne.

Strax efter att Alexandra åkt, så började Amanda kolla lite i kokboken som jag köpt till henne. Hon hade ju inte riktigt haft tid innan ... när hon hade besök ... men när besöket försvunnit, så blev hon väldigt intresserad av boken. Så ville hon ju börja laga ur den så snart som möjligt, så vi bestämde att hon skulle kolla ut något recept och sen laga det med morfar imorgon ... så kunde de ha maten klar när jag kommer hem från jobbet.
Får se hur de lyckas med det. :-D Amanda verkade tycka att det var en bra idé i alla fall, så det blir ju spännande att se om de klarar av det uppdraget. Hon verkade i alla fall tycka väldigt mycket om boken.

Jag tror nog i alla fall att hon har haft en väldigt bra födelsedag ... förutom vaccinationen, då ... men överlag, så har hon nog trivts och varit glad. En riktig toppendag!

1 kommentar :