torsdag 21 april 2011

Blir en massa mat

Det kommer att bli en lite annorlunda Påsk för oss i år. Istället för att laga till ett dignande påsk-bord, så tänkte vi istället åka iväg på Påskafton ... och äta buffén på Rosella. Vi har ju inte ens åkt med Rosella sedan renoveringen, men nu tänkte vi åka över till Sverige. Jag tror inte att jag har varit i Sverige över huvud taget i år, men nu ska vi åka över ... och shoppa och äta gott. Det var ju meningen att vi skulle ha åkt i Februari ... till Sandviken, men först så fick Eckerö problem och sen blev Viktor sjuk ... och efter det så har vi inte hunnit.
Den här gången blir det ju dock bara en rätt snabb visit. Vi åker med morgonfärjan, äter frukostbuffé på båten och sen åker vi i land för att handla ... storhandla, antagligen. Det brukar bli att man handlar alltför mycket de gånger man är över ... fast det mesta är ju hyfsat mycket billigare i Sverige.
Sen åker vi hem med 15-färjan ... och ska då äta middagsbuffé. Det blir nog gott, det ... fast man lär ju känna sig något mätt sen på kvällen ... lagom till att man ska proppa i sig en massa påskgodis. ;-)

Fast helt påskmatsfritt blir det inte hemma. Vi tänkte ha ett mindre påskbord hemma sen på söndagen ... med lite ägghalvor, köttbullar, prinskorv och Janssons frestelse, typ ... och Memma. Memma, är ju något som man bara MÅSTE ha på Påsken. Det är ju en Finsk påsk-dessert, som är väldigt speciell. Jag tror det är en sådan sak som man antingen älskar eller hatar. Jag brukade hata Memma, men nu älskar jag det. Jag är nog den i familjen som är allra mest förtjust i det ... trots att jag är den som är minst Finsk.

Det ser ut lite som en väldigt kladdig kladdkaka, men om det är vad man förväntar sig, så blir man nog något besviken ... för det smakar långt ifrån kladdkaka. Men gott, är det ändå. Man äter det med strösocker och grädde ... helst vispgrädde. Enligt Wikipedia, så är Memma gjort av rågmjöl, rågmalt och sirap. Det stod i och för sig också att man äter det med socker och mjölk eller kaffegrädde, men jag tycker det ska vara riktig vispgrädde. Det gör faktiskt en enorm skillnad för smaken.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar