tisdag 29 juni 2010

Tänk, vad bortskämd man är

Tänk, vad bortskämd man är, egentligen. Man är ju liksom van vid sådan lyx, som tvättmaskin och diskmaskin ... och att ha rinnande vatten inne i lägenheten. Att kunna duscha när man vill och att kunna tvätta händerna efter att man varit på toaletten. Gud, vad handikappad man blir när man tar bort den lyxen som avlopp inomhus. Visst ... vi har ju haft vatten hela tiden ... men det är rätt bökigt att spola vatten utan att det får komma ner nåt i rören. Man är ju inte alls van vid att ha det så primitivt ... att inte ens kunna diska ... eller att inte ens kunna tvätta händerna. Vårt liv är inte riktigt anpassat för att ha det på det sättet.
Idag har jag känt mig orolig hela dagen ... orolig över ifall rörmokaren inte skulle kunna fixa problemet ... och att vårt avloppslösa liv skulle bli långvarigt. Vad skulle vi göra då? Man kan ju inte laga mat eller baka ... och bara det är ju otroligt jobbigt. Duscha, går ju att lösa på annat sätt ... men man kan ju liksom inte bara knalla hem till någon och börja baka, direkt. Det skulle nog verka lite knasigt? "Jo ... jag var så sugen på en kladdkaka. Skulle jag kunna få låna ditt kök en stund?"
Tror folk skulle bli lite förvånade om man kom hem till dem och ställde en sådan fråga.
Visst går det ju att både laga mat och baka utan ett fungerande avlopp, men ... det går ju inte att diska efter sig och därför så funkar det ju inte.

Hur som helst ... när jag kom hem från jobbet idag, så möttes jag av en glad dotter som ropade från balkongen: "Det funkar igen! Vi kan spola vatten och duscha!"
Då hade rörmokaren precis gett sig av och tydligen hade han lyckats lösa upp den enorma proppen som varit i rören. De hade testat att spola läääänge med vatten ... i alla hål som fanns ... och det hade inte blivit någon översvämning alls! Så det blev jag ju jätte glad för!
Men ... det behöver ju ändå stambytas. Rören är för små och visst kommer det antagligen funka att ha det så här ett tag nu igen ... men inte för all evighet. Så vi får se nu hur fortsättningen blir.
Just nu är jag bara så glad över att vi kan tvätta och diska igen. Helt otroligt att man kan bli så lycklig över sådana faciliteter.
Jag blev så glad så jag firade med att baka en slags kladdkaka.
Denna bakade jag: GI-chokladkaka utan mjöl


Och så här såg den ut på mitt fat:



3 kommentarer :

  1. Härligt *Tummen Upp*
    Mummsigt det ser ut & jag kan nästan känna Doften /Kram

    SvaraRadera
  2. Ser väldigt god ut =) och vad skönt att ni kan änvända avlopen igen =)

    SvaraRadera