söndag 27 juni 2010

Nya fräknar och örhängen

"För jag har nya fräknar och prickigt sommarskinn, så därför vill jag sjunga att sommaren är min"

Den textraden kändes väldigt passande idag, för när jag tittade mig i spegeln i morse, så upptäckte jag att jag fått massor av nya fräknar i helgen ... sommarfräknar, som man får när man är ute i solen. Fräknar, har jag ju året om, men på vintern är de inte så påtagliga. Däremot på sommaren ... när man varit ute i solen ... då blir de allt fler.
Jag är faktiskt glad över mina fräknar. Så har jag väl haft rätt tur också ... att de flesta av fräknarna håller sig till kinderna och över näsan ... precis där det är som finast. När jag var yngre, så fick jag nog även en del i pannan och på hakan och det tyckte jag väl var lite mindre roliga ställen att bli brun-prickig på. Men nu för tiden är de mest koncentrerade till kinderna.
Jag blir faktiskt glad när sommarfräknarna kommer. Det lyser upp, på ett sätt ... och det känns som om det faktiskt är sommar ... precis så som i sången. Fräknarna är ett klart sommartecken och det gör mig lycklig.

Vet inte om det syns så tydligt, men en del av mina nya fräknar syns nog på bilden, i alla fall. Jag tog den i morse.
Igår kväll, så upptäckte jag att Amandas örhängen hade gått sönder ... antagligen när hon hoppade studsmatta igår på Järsö ... och eftersom hon bara har ett par örhängen, så måste vi nu köpa nya. Jag hade ju ändå tänkt köpa nya örhängen till henne i sommar, men hade tänkt vänta tills nästa gång vi åker till Sverige. Jag skulle ju tro att det går att få tag i mycket billigare örhängen där. Men nu måste vi ju köpa ett par här hemma i alla fall ... helst redan på måndag. 
Eftersom jag inte vill riskera att hålen växer igen, så letade jag upp ett par örhängen som hon kan få ha tills hon får nya. Hittade ett par gamla silverörhängen i en låda ... antagligen är det mammas gamla. De var ju dock rätt fula, efter att inte ha använts på ett tag, så jag lade de på aluminiumfolie i en skål tillsammans med salt och vatten ... och då blev de nästan som nya. De är ju dock inte särskilt lämpade för hård lek ... så hon får nog ta det lite lugnt om hon ska ha de på dagis imorgon.

Amanda, med mammas gamla örhängen
Nu ska jag strax gå och marinera oxfilé, för vi tänkte grilla idag. Blir nog en lite lagom lugn och skön söndag.


1 kommentar :

  1. fräknar är super fint =)
    har ett gäng jag med .. är mindre nöjd över mina pigment fläckar som dyker upp trots massor av smörjande med solkräm.. får som en rand under näsan... ser ut som jag har mustach super snyggt =(
    å Amanda är jätte söt i de där örhängena =)

    SvaraRadera