tisdag 22 juni 2010

Mensvärk ...

... är kanske inget vidare samtalsämne. Men just nu, så gör det så fruktansvärt ont att det är den enda tanke som cirkulerar i min hjärna.
Har från och till haft så hemskt ont i dag att jag knappt vetat var jag ska ta vägen. Smärta i mage, smärta i rygg och smärta, som strålar nerför mina ben. Usch!
Visst brukar jag väl för det mesta få ont vid mens ... det blev värre efter att jag fått mitt andra barn ... men så ont som jag haft idag ... riktigt så illa brukar det nog inte vara. Har ju t o m känt mig gråtfärdig pga smärtan.
Jag har funderat lite på varför man får en sådan smärta i början av mensperioden, och min egen teori är att det är kroppens sätt att bestraffa en ... bestraffa en för att man inte blivit gravid. "Nu ska du minsann få för att du inte skaffar fler barn", "Den här smärtan skulle du slippa om du hade en bebis i magen ... tänk på det!" säger kroppen ... och så får man ont en gång varje månad istället för att man är gravid och sen får genomlida en mega-smärta under förlossningen. Är man gravid, så får man känna den smärtan en gång på ca ett år, men när man inte är gravid, så får man känna den smärtan (om än något lindrigare) varje månad, året om. För egen del, så skulle jag nog hellre ta förlossningssmärtan ... eftersom den är så tillfällig ... och man "glömmer" den rätt snart efteråt. Då skulle man ju slippa både mens och menssmärta under en väldigt lång tid.
Men ... en graviditet resulterar ju också i en bebis ... och det är väl inte riktigt aktuellt. Är nog ingen metod att rekommendera för att få slippa menssmärtan. Då skulle nog världen överbefolkas rätt snabbt ... om alla skulle skaffa barn så där på löpande band.
Det finns ju förstås värkmedicin, som säkert hjälper rätt bra. Har inte testat, dock ... vilket jag kanske borde. Men på något sätt, så har jag liksom aldrig sett mens-smärta som "riktig" värk och det har heller inte blivit av att jag tagit värkmedicin mot det. Jag vet ju att det bara är en tillfällig smärta ... som oftast klingar av på någon dag ... och då har jag väl känt att jag kan härda ut den stunden.
Fast blir det inte bättre snart, så kanske jag ska ta en tablett i alla fall ... för det gör verkligen fruktansvärt ont! Så ont att man blir alldeles matt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar