söndag 20 juni 2010

Prinsessbröllop och en effektiv söndag

I morse var jag rätt trött och ville egentligen inte alls gå upp. Det blev ju rätt sent igår, eftersom vi kollade på det där prinsess-bröllopet ... och sändningarna höll ju på till en bit in på natten. Inte för att jag är nån rojalist ... snarare ganska långt därifrån, faktiskt. Tycker det är rätt omodernt med ett kungahus ... särskilt när kungen inte ens har nån makt längre. Dessutom tycker jag det är lite märkligt att födas in i en yrkesroll på det sättet.
Men ... nu är det ju som det är ... och inte är det väl så att jag vill störta kungahuset, direkt. anti, är jag inte. Det är väl mer det att jag inte är för kungahuset ... men nu när det är monarki, så får det väl vara det ... och jag kollade, som sagt, på bröllopet. Viftade dock inte med några flaggor eller hade nån speciell festmeny. ;-)
Det var ju vackert och hela storyn är ju verkligen som en riktig saga ... nåt som jag tror de flesta småflickor drömmer om ... fast tvärtom, då (eftersom Daniel aldrig varit någon småflicka). Jag tror de flesta småtjejer drömmer om att få gifta sig med en riktig prins. Det gjorde åtminstone jag själv när jag var liten ... och det gör nog min egen dotter också. Det är ju väldigt fascinerande ... hela det där livet. Men för de flesta så förblir det bara en saga.
Kanske Victorias flickdrömmar var annorlunda än för oss andra? Hon var ju redan en prinsessa ... och det naturliga hade ju kanske varit att hon skulle gift sig med en prins? Men kanske hon istället drömde om att gifta sig med en vanlig kille? Det borde ju kanske ha varit en mer spännande värld för henne ... såsom den kungliga världen känns spännande för oss "vanliga" människor. I så fall så slog ju hennes flickdröm in ... och även den vanliga killen ... han fick sig ju en riktig prinsessa. En riktigt fairytale.
Hm ... nu hade jag ju egentligen inte alls tänkt prata om bröllopet. Fast ... man har ju liksom inte kunnat undgå hela spektaklet. Efter att jag sett på TV-sändningarna till sent inpå natten, så t o m drömde jag om det där bröllopet sen under natten. Så ... visst har det väl påverkat mig på ett sätt ... undermedvetet, om inte annat.
Men nu är det över i alla fall ... och sen kommer väl nästa spektakel när de får barn ... för det lär ju bara vara en tidsfråga nu.

Hur som helst ...

Idag har ändå varit en väldigt effektiv dag. Jag hjälpte barnen att städa i sitt rum. Jag brukar faktiskt inte hjälpa dem annars, men nu kände jag att det verkligen behövde redas upp ordentligt. Amanda hade ju bara slängt grejer på hög, så då behövde hon lite hjälp för att ordna upp i stöket. Visst gnällde hon en del, för det var ju sååå jobbigt att städa. Men efter en stund, så slutade hon faktiskt gnälla och började ta egna initiativ till vad som skulle göras och hon verkade förstå precis. Och när vi slutligen var klara, så var Amanda så fruktansvärt glad och när hon lade sig ikväll, så sa hon att hon ALLTID ville ha det så fint. Så från och med nu så skulle hon plocka undan efter sig med en gång. Ja, ja ... vi får väl se hur det blir med det. Men för tillfället så är jag nöjd med resultatet i alla fall.

Innan lunchen idag ... och före vi började städa ... så läste Amanda en bok för Våfflan (vår ena katt). Tyckte det såg så gulligt ut, så jag var ju tvungen att ta kort.


Det här var, som sagt, innan vi städade, så sängen ser ju hemskt stökig ut. Därför var jag ju tvungen att ta bild på hur sängen såg ut efteråt också. ;-)


Amandas säng

Efter att vi städat färdigt, så satte jag på en tvättmaskin och sen började jag och Amanda göra köttbullar. Vi köpte ju en massa köttfärs igår, så vi tänkte att vi skulle göra en massa köttbullar att fylla frysen med. Är ju enkelt att kunna ta fram då på vardagarna, när man snabbt vill ha mat efter jobbet. 
En del åt vi till dagens middag också ... tillsammans med färskpotatis och sås gjord på vårlök. Var riktigt gott!

Det var en lite lagom söndag, tycker jag ... då man faktiskt fick lite gjort ... och jag är så stolt över barnen ... att de var så duktiga med städningen. Viktor dammtorkade ju faktiskt nästan överallt i lägenheten också, så han var duktig, han också.

Så tog jag ju ett kort på katterna också. Jag kom in i sovrummet och hittade de i sängen i den här ställningen:



Tyckte det såg så gulligt ut.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar