måndag 28 juni 2010

Går inte vidare bra för oss nu ...

Det senaste dygnet har inte varit nåt vidare för oss ...
Igår kväll kom vår hyresvärd hem (hon bor i lägenheten under oss), efter att ha varit bortrest hela helgen ... och hon möttes av en massa vatten på golvet i sin lägenhet. Vattnet kom ifrån rören. Allt vi spolade ner i våra handfat ... i köket och i badrummet kom ut i hennes rör och kom således ut på hennes golv. Tydligen hade det kommit ner till källaren också. Vi blev ju omedelbart tvungna att sluta spola med vatten. Först trodde vi att toaletterna inte heller skulle gå att använda, men det kom vi underfund med rätt snart att det var okej ... vilket ju var en himla tur, i alla fall. Men ... vi fick ju inte duscha, inte tvätta, inte diska och inte låta något som helst vatten spolas ner i ledningarna.
Idag, var rörmokaren här och konstaterade att rören är helt slut och att det måste göras ett stambyte. Han sa att toaletterna går bra att använda, fast i nuläget får inget annat avlopp användas. SUCK!
Tydligen borde det redan ha gjorts ett stambyte, så nu går det inte att skjuta upp längre. Frågan är inte längre "om" utan "när" det ska göras. Just nu är det rätt akut.
För egen del, så vore det ju bäst om det gjordes under min semester. Tror det är enklast att lösa allt praktiskt om det sker under den tiden. Men det beror ju lite på. Imorgon skulle rörmokaren komma tillbaka och se om det går att reparera provisoriskt ... så att det kan hållas ett tag till ... tills det blir stambyte.
Som det är just nu, så kan vi ju inte ha det särskilt länge ... vi kan ju inte dusha, inte diska, inte tvätta, inte laga mat. Vår hyresvärd äger en lägenhet i ett hus nära oss och i källaren där, så finns det en dusch som vi kan använda. Där finns även en tvättmaskin. Men det är ju bara nödlösningar. Vi var dit och duschade ikväll och om inte rörmokaren kan fixa nåt tillfälligt imorgon, så måste vi gå dit och köra någon tvättmaskin. Fast inte känns det särskilt bra.
Det lär ju dessutom bli rätt dyrt för oss ... om detta blir långvarigt. Vi kan ju inte laga mat, eftersom det inte går att diska, så då kommer ju våra matkostnader öka ... blir ju antingen restaurangbesök eller enkel snabbmat ... mat som man äter kall, eller mikromat. Jag köpte engångstallrikar, engångsbestick och engångsmuggar idag ... och så värmde jag en mikropizza till Viktor efter att han kommit hem från en kompis. Vi andra hade redan ätit. Vi åt på Hesburger när vi var på stan för att köpa nya örhängen till Amanda.
Usch ... nu hoppas jag bara att allt löser sig till det bästa. Känner mig så less på allt det här just nu. Kan ju varken baka eller laga mat för tillfället och det känns verkligen jätte trist. Sen oroar man sig ju en del för alla extrakostnader vi kommer åka på nu ... mat, annat boende och allt möjligt. Jag är ju en sån som oroar mig rätt mycket ... och Amanda är nästan ännu värre än mig, så hon är ju också jätte orolig. Tur att familjens pojkar har en helt annan mentalitet. De oroar sig inte i första taget. "Allt löser sig", tänker de ... och visst ... det gör det nog för det mesta ... fast jag har ändå svårt att se det när problemen hopar sig. Ibland kan jag nog dock tänka att jag ser lite väl mycket problem ... och har svårt att se bortom dem. Därför är det nog tur att jag har några som kan balansera upp det hela lite.

Ja, inte nog med avloppsproblemen heller ... igår kväll, så upptäckte vi ju också att Viktor hade fått en fästing. Den var pytteliten, men fast satt den. Kroppen hade han redan pillat bort, så det var inte det lättaste att få ut det lilla huvudet som satt fast i huden på honom. Men förhoppningsvis lyckades vi få bort allt. Hoppas bara han inte får några efterdyningar. Borrelia, har han ju redan haft ... när han var 4 år ... så det hoppas jag att han slipper en gång till.

Så avslutar jag detta inlägg med en dålig bild på Amandas nya örhängen. Det ska föreställa fjärilar, tror jag.






4 kommentarer :

  1. Men vilken otur, fy va jobbigt... man märker fort va bortskämd man är med bekvämligheter...hoppas det fixar sig snarast för er.

    SvaraRadera
  2. Ja, idag är man ju van att ha en viss standard ... som rinnande vatten, diskmaskin och dusch ... så allt blir ju plötsligt jätte krångligt när man förlorar de bekvämligheterna. Man är ju inte alls van.

    SvaraRadera
  3. Vad Jobbigt! ja vi fick vårat vatten avstängt under EN dag och det var jätte jobbigt.. särskilt som vi glömt bort att häla upp vatten på flaskor innan trots att vi viste om att det skulle ske :-)
    hoppas det löser sig snabbt för er.
    kram anna

    SvaraRadera