torsdag 9 juni 2011

Grattis Åland!

Idag firas Ålands självstyrelsedag. Det är som en slags Åländsk nationaldag, fast utan att man är ledig från jobbet. Eller ... jag tror faktiskt att det finns de som har ledigt den här dagen pga att det är just självstyrelsedagen ... men på mitt jobb är det som vilken annan dag som helst.
Självstyrelsedagen firas till minne av  till minne av Ålands lagtings första sammanträde detta datum 1922. Det åländska självstyret instiftades genom självstyrelselagen 1920 efter att Ålandsrörelsen väckt frågan om örikets återförening med Sverige. Idag har Åland en omfattande autonomi, se Ålands politiska status.



Nu är jag ju för första gången Ålänning fullt ut, eftersom jag nyligen fick Åländsk hembyggdsrätt, som jag pratade om i det här inlägget. Så i år måste jag ju fira lite extra. ;-) Faktiskt så ska vi ut på stan direkt efter att jag slutat jobbet idag ... och sen får vi se när vi kommer hem. Det är ju en del firanden på stan ... och i år skulle det visst vara en parad också. Så är det alla år en traditionell uppvaktning vid Julius Sundbloms staty på torget. Det var han som gick till den svenska kungen och ville att Åland skulle få bli svenskt. Tyvärr så vägrade Finland att släppa ifrån sig Åland och det var därför som självstyret skapades ... som en slags kompromiss.
Så idag firar vi minnet av den händelsen, kan man säga ... Ålands självstyrelsedag ... "Ålands nationaldag".

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar