torsdag 2 juni 2011

Ledig dag, full av tvätt

Idag har jag ju varit ledig, så dagen börjades med sovmorgon. Jag gick upp först strax efter 10 ... fast då hade jag legat vaken en stund. Tyckte det var så skönt när katten låg där hos mig, så jag stannade kvar i sängen och klappade henne ett tag. Jag är ju förkyld, så jag var upp vid 5.30-tiden och tog hostmedicin, så därför var jag ju lite extra trött sen på morgonen. Maken och pappa (som bor hos oss nu) hade nog varit uppe rätt länge när jag kom upp ur sängen. Fast barnen gick upp ungefär samtidigt som jag ... eller strax efter.
Skönt med lite ledighet!
Över lag, så har det väl blivit en rätt lugn dag. Jag har tvättat en massa tvätt, har suttit en del vid datorn, barnen har lekt med kompisar och så gjorde jag kalops till middag. Det är inte ofta som jag lagar kalops, så det var lite speciellt. Egentligen borde man ju laga det mycket oftare, för det är ju så enkelt att göra och dessutom jätte gott! Fast man måste ju göra sådant när man har tid eftersom köttet behöver koka ett tag för att det ska bli riktigt bra. Men idag hade vi tid ... och hade planerat för kalops. Det var faktiskt Amanda som hade önskat sig det, så ingredienserna inhandlades igår.
Amanda har faktiskt skrivit matsedeln för hela veckan, så imorgon blir det cevacici med potatismos. Just på den rätten, så kör vi med en hel del fusk ... dvs så använder vi oss av en cevapcici-kryddpåse som man blandar med köttfärs. Annars så lagar vi de flesta rätter från grunden ... utan en massa tillsatser och halvfabrikat, men cevapcici är en av väldigt få grejer som vi faktiskt fuskar med.
Sådan här påse använder vi oss av
Jag måste bara komma ihåg att ta ut ett köttfärspaket ur frysen imorgon bitti ... så det går bra att fixa till färsen sen på kvällen. Jag ska ju jobba imorgon, så jag antar att resten av familjen sover när jag går hemifrån ... åtminstone barnen. De får ju vara uppe längre nu när de är lediga, så därför sover de också länge sen på morgonen.
Känns ju liiite trist att behöva jobba imorgon, men samtidigt känner jag att jag faktiskt VILL till jobbet, för jag har hemskt mycket att göra där för tillfället. Har haft fullt upp hela veckan och ändå känns det fortfarande som om jag ligger lite efter. Jag får ju hela tiden en massa extragrejer att göra och det gör att mina "vanliga" extragrejer blir åsidosatta, så jag behöver komma ikapp. Nå ... jag hann i alla fall rätt mycket i går, så nu har jag väl kommit en bit på vägen i alla fall. Jag gör så mycket jag hinner.
Skönt ändå att det bara är EN dag att jobba. Sen blir det ju helg igen. Det känns ju rätt nice! :-) Hoppas bara att mitt illamående ger med sig. Mår hemskt illa för tillfället. Vet inte riktigt varför ... kanske pga förkylningen och hostan? Eller kanske skulle jag behöva äta nåt? Antagligen är det bara nåt tillfälligt som kommer vara bra imorgon bitti. Jag hoppas det, i alla fall.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar