söndag 19 juni 2011

Fick lära mig ett nytt ord

Jag lärde mig ett nytt ord ikväll ... dampa. Det är tydligen något man gör när man beter sig hetsigt och okontrollerat, typ. Jag antar att det är liknande betydelse som när man på min tid brukade säga att få psykbryt? Nu låter jag väl som jätte gammal, förstås ... och jag KÄNNER mig nog faktiskt jätte gammal när min son börjar svänga sig med helt nya ord och uttryck som jag aldrig tidigare har hört talas om. Men det är väl så ... språket förändras konstant. Tänk hur lustig det skulle låta om vi fortfarande pratade på samma sätt som man gjorde på 50-talet. Det skulle ju verkligen låta hemskt ålderdomligt. Å andra sidan så skulle vi ju inte veta om något annat om det var så alla pratade, men ändå ...
Man är ju van vid dagens språk och tycker nog att det är det allra bästa. Men förr, så tyckte man säkert likadant ... om dåtidens språk.
Själv, så använder jag mig ju inte av särskilt mycket slang. Det har jag aldrig gjort och kommer troligtvis heller aldrig att göra det. Men ändå vill jag ju gärna veta om vad slangorden betyder ... så att man förstår vad folk menar när de pratar.

1 kommentar :

  1. hihi, ja så säger de här mer...sluta muppa dig eller sluta dampa dig!

    kramis Tessan från "En dag i taget"

    SvaraRadera