söndag 12 juni 2011

Amanda funderar

Amanda funderar ofta på saker som jag inte tror är så vanligt hos andra 8-åringar ... och hon är dessutom väldigt snabbtänkt och kan ställa smarta följdfrågor när hon får svar.
Som igår ... då åt vi mat ute, allihopa ... jag, maken, min pappa, Viktor och Amanda. När vi så satt vid bordet och åt, så frågade Amanda: "Vad kostade all den här maten, pappa?" Varpå maken svarade: "Jag vet inte. Det var morfar som betalade." Då utbrast Amanda lite argt: "TVINGADE du honom?"
Maken svarade då: "Han kanske betalade frivilligt?" och Amanda vände sig då till sin morfar och konstaterade: "Det var väl inte särskilt smart?"
Haha! Ja, hon har då funderingar, min kära dotter. :-D I hennes ålder hade jag nog aldrig börjat fundera över hur mycket maten kostade eller vem som betalade. Sånt brydde jag mig nog inte så mycket om. Bara jag själv fick mat, så var jag nöjd. Viktor tänker inte alls på sådana saker. Han beställer det han vill ha, låter någon betala det och sen äter han upp utan att fundera nåt vidare på saken. Men Amanda tänker lite mer. Hon är sån när det gäller många saker, faktiskt. Hon funderar mycket ... och ifrågasätter. Hon frågar ju ofta om väldigt väsentliga saker ... sånt som faktiskt har en poäng. Det är ju inte bara så att hon frågar bara för att fråga, utan frågorna har ju oftast en mening. Man förväntar sig inte alltid att en 8-åring ska fundera på det sättet som Amanda gör. Hon tänker lite längre än många andra ... väldigt smarta och snabbtänkta frågor och svar, har hon. Men trots att jag vet hur hon är, så blir man ändå rätt överrumplad av hennes tankeverksamhet.

1 kommentar :