lördag 25 juni 2011

En underbar midsommarafton

Vi hade en helt underbar midsommarafton igår. Som vanligt, så åkte vi ut till Järsö ... till våra vänner. Vi brukar vara tre familjer som firar där tillsammans ... tre familjer med barn i samma ålder, så det brukar vara riktigt roligt för allihop. Pojkarna är nu 10-11 år (Viktor och Isak är 00:or, medan Emil är 01:a) och flickorna är 8-9 år (Elsa är 02:a, medan Amanda och Alexandra är 03:or). I år hade vi ju dessutom vi fått tillökning hos midsommarfirarna ... dels, så var min pappa med oss dit i år ... och så har ju Isak och Elsa fått en lillebror för ca 5 månader sen ... så nu var vi 7 vuxna, 6 barn och en bebis. Det var riktigt fullt av folk ... och riktigt roligt! God mat, god dryck och en allmänt trevlig samvaro. I vanlig ordning, så blev det en fotbollsmatch mellan barnen och föräldrarna, men i år var det endast pojkarna som stod för fotbollsspelandet. Flickorna ville ju inte längre spela nån fotboll, så vi mammor fick istället stanna inne och titta på en modeshow som flickorna anordnade. De verkade ju rensa ut Alexandras garderob totalt och kom ut och visade plagg efter plagg efter plagg. Sen lånade de varandras kläder också ... och kombinerade dessa kläder med varann. Riktigt organiserat, verkade det vara ... och musik hade de på när de vandrade fram på catwalken. Haha! :-D
Det blev även bad i havet för samtliga barn ... i olika omgångar ... och bastu, blev det visst också. Jag var ju förutseende nog att ta med badkläder till barnen. Själv skulle jag aldrig ha kommit på tanken att hoppa i det kalla vattnet, med jag känner mina barn och antog att de nog skulle bli lite sugna på att bada. De är inte lika mycket badkrukor som jag är.
I bilen, på väg till Järsö, så frågade Amanda om jag hade tagit med badkläder till dem och när jag då svarade att jag faktiskt gjort det, så utropade Viktor: "Tänker du på ALLT?"
Ja. jag gör väl det ... fast ibland känns det rätt rörigt i huvudet när man ska hålla allting i huvudet hela tiden och när man ska fundera över alla tänkbara scenarion. Ibland lyckas det dock inte, heller ... utan jag kan glömma bort väldigt väsentliga saker. Fast igår funkade hjärnverksamheten rätt bra. ;-)

Lite bilder från dagen:

Vi åt en snabb lunch på stan innan vi åkte iväg till Järsö

Viktor, med en tömd nachotallrik

Vår lilla, fina midsommarstång
Flickorna ska till att dansa runt stången

Till och med pojkarna var duktiga och ivriga på att sjunga och dansa i år ...
... pojkarna bytte dock ut vissa ord i texterna, fast högt och tydligt sjöng de ...

"Prästens lilla kråka"

Sen fattade vi varför de sjungit så "bra" ... de hade ju spelat in sången på mobilen och hade RIKTIGT roligt åt det efteråt

Lilla Alve, i sin mammas famn ... och tjejerna poserar i bakgrunden

Tjejerna, efter sin första modevisning (de hade två)
Det var en riktigt lyckad midsommarafton och jag tror nog att alla var väldigt nöjda med dagen. Tiden gick ju dock så otroligt fort. Plötsligt var liksom klockan redan 22.30 och det började bli dags att åka hemåt. Det tog väl en stund att få med sig allt, men sen var vi slutligen på väg hem i bilen. 
Väl hemma, så var det bara för barnen att borsta tänderna och sen snabbt i säng. Blev väldigt sent för dem ... först efter 00.30, somnade de. Men är det midsommar, så är det. De fick ju ta sovmorgon sen, så det var ingen fara med det.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar