torsdag 19 maj 2011

Nu är jag Ålänning på riktigt!

Idag fick jag ett brev ... ett brev från Landskapsregeringen här på Åland ... ett ganska kortfattat brev. Där stod det att min hembyggdsrättsansökan bifalles ... vilket innebär att jag numer har Åländsk hembyggdsrätt.
Det innebär att jag bland annat får köpa mark som inte är stadsplanerad (för stadsplanerad mark kan man få dispens om man inte har hembyggdsrätt), jag får bedriva näring och det viktigaste av allt ... jag får rösta i höstens lagtingsval!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d3/AlandsFlag.JPG/250px-AlandsFlag.JPGSå nu är jag en riktig Ålänning ... och kan glatt vifta med den Åländska flaggan på självstyrelsedagen den 9:e Juni. Så, som alla andra Ålänningar gör.
Jag brukar ju ändå alltid fira självstyrelsedagen. Det har vi nog gjort alla år sedan vi flyttade hit för 6,5 år sedan ... men i år blir det ju lite extra speciellt ... nu, när vi alla är Ålänningar även till pappers.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar