onsdag 9 februari 2011

Nu ska jag visst bli operasångerska

I morgon börjar sången igen ... efter juluppehållet. Det blev ett lite längre uppehåll än vad de hade trott, men de har gått igenom alla enkäter de fått in och gjort en utvärdering av det ... och så var det visst någon lärare som hade slutat. Hur som helst, så kom de fram till att det skulle bli ett annat upplägg nu i vår. Min sånglärare ringde mig för några veckor sen, för att höra om mitt intresse för fortsättningen. Jag ville ju egentligen fortsätta på samma sätt som tidigare och jag trivdes ju bra med gruppen. Men nu skulle upplägget förändras och det var nu tänkt att torsdagsgruppen skulle bli en operakör. Hm ...
De andra i gruppen ... de som jag trivdes så bra med ... de hade redan tackat ja ... och mycket var det ju på grund av det som jag också valde att fortsätta på torsdagarna ... och alltså sjunga opera. En KÖR, dessutom. Jag, som egentligen inte vill sjunga i kör. Men, men ... jag får väl testa och se hur det funkar. Annars kanske jag byter till sånglektioner istället.
Jag har ju egentligen aldrig sjungit opera förut ... inte på riktigt, i alla fall. Nog KAN jag väl sjunga det. Amanda påstår att jag KAN, i alla fall. ;-) Hon frågade ju sin fritidsledare en dag: "Kan du sjunga opera? Det kan min mamma." :-D
Visst har jag ju en skolad röst, så visst tror jag det kommer funka att sjunga opera. Men ... jag gillar ju egentligen inte den genren. Helst av allt, så vill jag ju sjunga schlager och musikal ... inte tråkiga ... och svåra operastycken. Operasånger ÄR ju faktiskt oftast rätt svåra. Visserligen har jag inte testat så mycket heller ... men det beror nog lite på att jag gett upp rätt snart pga att jag tyckt att det varit svårt och tråkigt. Jag är väl kanske lite lat av mig och väljer då hellre lättsamma låtar med bra melodier ... i den kategori där jag känner mig hemma.
Men visst ... jag ska testa detta. Kan ju vara kul att prova på nåt nytt. Vem vet? Kanske jag till och med kommer att gilla det? Jag får ju i alla fall sjunga ... sjunga tillsammans med andra ... och DET tycker jag ju är roligt. Men det blir nog ändå lite av en utmaning.
Om jag förstod saken rätt, så är denna opera tänkt som ett slags projekt nu under våren. Vi ska öva på en specifik opera ... och köra hela grejen ... med kläder, scen-spel och allt sådant ... och så ska den sen framföras inför publik ... OM vi lyckas få till det, vill säga. ;-) På ett sätt, så känns det ju bra att öva hela terminen på en specifik grej. Då vet man ju vad man ska sjunga och får tid till att öva in det. Hellre att det är på det sättet, än att vi får typ en timmes förberedelse, som det blev senast. Jag är inte så pass impulsiv att jag kan uppskatta sådana där akut-grejer.






Nå ... får väl se hur detta kommer gå. Liiite nervös, känner jag mig ändå ... men jag blir nervös över allt möjligt, så det är inte särskilt konstigt. Själva sången, känner jag mig väl inte särskilt orolig över. Egentligen är det väl bilkörningen till lokalen som oroar mig allra mest. Jag gillar ju inte att köra bil ... särskilt inte när det är halt ute. Men, men ... det ska nog gå bra. Ska ju bli kul att sjunga, i alla fall. :-)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar