söndag 6 februari 2011

Kinamat och Melodifestival

Igår gjorde vi en hel del, faktiskt. Vi gick upp hyfsat tidigt på morgonen (vid 9-tiden), så då blev det frukost. Efter att morgongöromålen var fixade, så begav sig Amanda och jag ut på stan för att köpa en födelsedagspresent till ett kalas Amanda skulle på senare under dagen.
När vi ändå var på leksaksaffären, så slank vi även in på KappAhl, som ligger i samma hus. Amanda behövde ett par nya, svarta strumpbyxor och själv, så hittade jag faktiskt ett par nya örhängen till mig själv. Jag har ju tappat bort mitt ena guldörhängen (har ringar i öronen 24/7, som jag haft sedan jag tog studenten 1996). Blir tokig på alla saker ... alla VÄRDEFULLA saker ... alla betydelsefulla saker ... som jag tappar bort hela tiden. Allt går ju liksom inte att ersätta heller. Först min vigselring och nu mitt örhänge ...
Men, men ...
Får se om jag klarar av att ha de här nya örhängena, nu bara ... så jag inte får nån allergisk reaktion. Det stod att de var nickel-testade ... men det stod ju inget om vad resultatet av testerna hade visat. Haha! Testerna kan ju ha påvisat en himla massa nickel, men nickel-testade vore de ju då i alla fall. Men man inbillar sig ju att betydelsen av "Nickeltestade" är att de testats och att de klarat testerna. Nåja ... de var ju inte så dyra, så inte är det hela värden om jag inte skulle tåla dem. Än har det gått bra, i alla fall. De är ju himla snygga ... hängörhängen med hjärtan i svart och silver. Inte är de tunga heller, trots att de är så pass stora ... så jag hoppas detta kommer funka.

Nå ... efter KappAhl, så gick jag och köpte en ny mus på Telebutiken mitt emot. Sen var jag en sväng förbi Alko, för att köpa hem lite vin och efter det slank vi in på Citylivs för att köpa mjölk. Efter det så var alla ärenden avklarade och vi kunde knalla hemåt, så Amanda kunde skriva ett födelsedagskort och förbereda sig inför kalaset.
Strax före 13, så gick jag iväg med Amanda, för att lämna henne till kalaset. Vi promenerade dit, eftersom det inte var särskilt långt (tog kanske 10 minuter, trots att jag inte visste exakt var det låg någonstans).
Sen gick jag hem och började baka Lyckokakor. Amanda och jag hade ju planerat en Kinesisk middag och då ville Amanda ha Lyckokakor. Det hade hon tjatat om länge, så jag hade skrivit ut en massa kinesiska ordspråk, som vi skulle ha i kakorna. Det gick rätt bra att göra dem, faktisk. Var inte sååå krångligt ... lite varmt, bara ... men det gick. Jag gjorde halva receptet, eftersom jag tänkte att det skulle vara lite onödigt att ha hela 30 kakor ... och trots att jag inte mätte exakt hur mycket smet jag hade till varje kaka, så blev det EXAKT hälften av vad det skulle bli (dvs 15 kakor), så det tyckte jag var rätt bra måttat.
Det tog lite tid att göra alla kakorna, eftersom man bara kunde göra två åt gången, så jag fick knappt sitta någonting alls före jag var tvungen att börja med fyllningen till vårrullarna (som vi skulle ha till förrätt). En LITEN stund hann jag kolla in på datorn, dock ... måste ju uppdatera mig i vad som hänt på Facebook och på Familjeliv. ;-)
Fast sen var jag tvungen att köra igång med middagen.
Efter att jag gjort fyllningen till vårrullarna och satt skålen på kylning, så gick jag och duschade en snabbis. Sen började jag laga till huvudrätten ... Fläskfilé i sötsur sås med jasminris. Amanda, som skulle ha hjälpt mig med middagen, hade ju kommit hem från kalaset med feber ... så hon fick lite febernedsättande och fick sen lägga sig i soffan och vila. Men Viktor ville hjälpa till då istället ... och det hade jag stor nytta av, faktiskt. Han kunde ju sköta såsen medan jag skar upp lite grejer och donade med fläskfilén ... och fyllde vårrullarna. Det hade faktiskt blivit lite stressigt om jag hade varit tvungen att göra allting själv, så det var bra att jag kunde få hjälp.
Något senare än jag hade beräknat, så blev äntligen vår Kinesiska middag färdig. Förrätten var helt okej, även om det nog hade varit godare med typ filodeg till vårrullarna än det rispappret som jag använde. Men gott, var det ju ändå.
Huvudrätten, var väl lite sådär. Jag är ju inte så överförtjust i sötsur sås heller. Det har jag aldrig varit. Men jag tyckte ändå det kunde vara kul att testa. Ätbart, blev det ju ... och det smakade ju Kina-mat. Pinnar, hade vi också att äta med ... fast det var nog bara Viktor som klarade av att äta upp ALL sin mat med pinnarna. Han var faktiskt riktigt duktig på det. Vi andra hade inte riktigt tålamod. Det funkar bra mycket bättre med kniv och gaffel.
Efter att alla ätit klart, så plockade vi undan från bordet, fixade lite med disken och sen började jag fixa med efterrätten. Jag skulle göra friterade bananer, som vi skulle äta med sirap och god vaniljglass. Jag har aldrig gjort sådana själv tidigare, men har länge tänkt att jag skulle testa ... och efter att jag nu har gjort sådana en gång, så kan jag garantera att det inte var den sista gången. Det blev ju bara sååå otroligt gott! Mycket godare än något jag fått på nån Kina-restaurang. Det var den klart godaste rätten igår. Otroligt mumsigt, måste jag säga. Det tyckte vi alla ... och efterrättstallrikarna blev helt renskrapade. :-)

Sen var det ju Melodifestivalen på kvällen, vilket ju är ett absolut MÅSTE för hela familjen att se. Jag tyckte väl dock att kvaliteten på låtarna var lite si så där. Jag gillade egentligen bara Jenny Silver-låten. Det var ju den enda låten som var en sån där "traditionell" schlager-låt ... så, som jag tycker det ska vara ... så, som jag gillar. Men ... det är väl andra tider nu? Det ska väl inte låta så längre? Klart att Melodifestivalen inte kan ... eller borde ... se ut som för typ 20 år sedan. Klart att det måste förnyas. Det förstår jag ju. Men jag kan ju inte säga att jag själv är särskilt förtjust i det här nya.
Dannys låt var väl rätt okej, den med. Amanda tyckte den var bäst av alla. Visst gick den ju att lyssna på, fast bakgrundsdansarna såg ju ut som värsta töntarna. Är det MODERNT att se ut som en nörd nu för tiden? Det var ju flera av bidragen, där personerna var väldigt töntigt klädda. Jag trodde väl aldrig att det en dag skulle bli coolt att se ut som Steve Urkel. Haha! :-D Men, men ... det är ju nya tider nu, förstås.
Nästa vecka kommer det nya bidrag. Blir spännande att se. Tydligen ska Babsan vara med då. Hm ...

Idag har Amanda fortfarande feber ... mer än igår, till och med. Hon hostar en del också, så det blir väl till att vara hemma från skolan i morgon. Hon har hittills inte haft en enda sjukfrånvarodag sen hon började i höstas, så vi har ju klarat oss rätt bra från sjukdomar hela hösten. Men nu gick det inte längre.
Blir väl en rätt lugn dag idag, skulle jag tro.

1 kommentar :