tisdag 28 december 2010

Vår jul

Nu funkar vårt Internet igen, så nu kan jag berätta lite mer om julen ...

I år var nog den bästa julen jag upplevt på länge, måste jag säga. Allt var helt perfekt ... granen, maten, klapparna, vädret och så det faktum att vi hade alla våra närmaste samlade. Både makens föräldrar och min förälder var här ... vilket var riktigt roligt och supermysigt. Förra julen var vi ensamma, så det var ju stor skillnad nu mot då.
Sent på kvällen den 22:a, så kom min pappa hit. Sen kom svärföräldrarna dagen efter ... på eftermiddagen ... när jag var på jobbet.
På kvällen den 23:e, så fixade jag lite mer med maten ... griljerade skinkan och lagade revbensspjällen. Senare blev det dags att klä granen och plocka fram julgodiset.
En stund efter att barnen lagt sig, så åkte de flesta klapparna fram under granen, så då blev det ännu mysigare och ännu mer julstämning.

Så här fin blev granen
Tidigt på julaftonsmorgon ... tror inte klockan ens var 6.30 ... så hörde jag röster i vardagsrummet (där jag låg på en madrass). Det var två ivriga och ovanligt morgonpigga barn, som klivit upp för att checka in alla julklappar. Jösses! De brukar verkligen inte gå upp så tidigt på lediga dagar. Men den här dagen var ju speciell. Jag minns ju själv hur glad jag var på julaftonsmorgon när jag var liten. Man vaknade tidigt ... fylld av glädje och förväntan. Precis så var det ju nu för mina barn också ... glada ... ivriga ... förväntansfulla.
Sen blev det frukost, påklädning och så allmänt julfix för oss vuxna. Hm ... åtminstone för mig och svärmor. ;-) Barnen underhöll sig en del med sina morgonpresenter. Amanda fick ett spel och Viktor fick en slags experimentlåda.
Så småningom blev det dags för julbordet ... det riktigt supergoda julbordet. Alla rätter blev verkligen riktigt toppenlyckade ... både svärmors lådor och de rätter som JAG hade lagat. Allt blev så fantastiskt gott! Mums, mums!

Dags för julbord
Sen, efter avdukning, en stunds vila och framplockning av julfikat, så blev det dags för Kalle Anka ... vilket ju är ett absolut måste på julafton. Jag har nog sett det alla år och kommer nog fortsätta att se på det varje julafton. Än så länge vill även barnen titta på Kalle. Man har ju hört om barn som hellre ser på annat nu för tiden, men mina barn förstår verkligen vitsen med traditioner ... än, åtminstone. De älskar traditioner och vill gärna att det är lika varje år ... särskilt Viktor är mycket för återkommande traditioner ... och det gillar jag skarpt.
Nå ... när Kalle var slut, så dröjde det inte länge förrän Tomten kom på besök. Amanda påstod dock att det var morfar, men jag tror nog ändå att det var den riktiga Tomten.
Julklappar fick vi sen i massor ... särskilt barnen. Hur mycket som helst, fick de ... och jätte bra grejer. De blev nog väldigt glada, i alla fall ... och jag med. Och Viktor blev MYCKET förvånad över en gemensam present till barnen. De fick nämligen Playstation 3 i julklapp. Det var ju vad Viktor helst av allt ville ha, men trodde att han inte skulle få ... så tala om en snopen ... och överlycklig pojke.

Resten av kvällen gick åt till att leka med de nya grejerna och att kolla på TV lite. Så småningom blev det även dags för julgröten som jag kokade medan de andra var ute på promenad i det iskalla vinterlandskapet.

Lite fler bilder från julafton:


Jag ser hemskt trött och sliten ut på den här bilden, tycker jag

Utetemperaturen ... var dock ännu lite kallare en stund senare


Resten av julen blev väldigt lugn. Jag var inne hela julen, jag ... och bara slappade. Så åt man såklart en massa mat och godis, spelade spel, kollade på TV och bara myste.
Sent på Annandagen, så åkte svärföräldrarna hem igen. Men pappa stannade kvar och är kvar hos oss fortfarande. Idag fyller min man år, så då bakade pappa en smörgåstårta till honom ... ja, vi åt ju av den allihop, förstås. Den åt vi till middag ikväll.
Igår och idag har jag ju jobbat, men nu ska jag vara ledig resten av veckan. Ska bli sååå himla skönt med lite extra ledighet. Ska bara mysa med familjen, har jag tänkt ... och planera Nyårsafton.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar