lördag 4 december 2010

Blir inte så lugnt ändå


Det blir nog inte en så lugn helg i alla fall. Vi sticker nämligen till Sverige i morgon. Vi har ju länge planerat för att åka ... handla julklappar och åka till mammas grav ... fast vi har inte planerat in exakt NÄR. Men nu kollade vi lite och tyckte att det faktiskt skulle passa bäst att åka just den här helgen. Så då bokade vi resa till i morgon ... och hotell i Stockholm.
Nu, sedan svärföräldrarna flyttade till Helsingfors, så har vi ju inte längre någon att sova över hos i Stockholmstrakten ... så då måste vi ju ta en hotellnatt om vi har mer att göra ... som vi inte hinner få avklarat på en dag. Att handla julklappar brukar ju kunna ta sin tid, fast egentligen är det väl mest för att vi ska till graven också, som vi inte kommer hinna åka över dagen. Nu är det ju ledigt på måndag, så då passar det ju bra att åka över i morgon eftermiddag och sen hem igen med sista färjan på måndag.
Det lär väl bli några rätt intensiva dagar ... fast det blir nog roligt också.
Först tänkte vi åka till Södertälje ... till Coop och handla lite och sen till kyrkogården och tända ljus vid mammas grav. Sen beger vi oss nog mot hotellet.
På måndagen tänkte vi gå runt och handla julklappar och eventuellt hinna in till en polisstation för att fixa ett nytt pass till mig (eftersom mitt pass går ut nästa år). Så tänkte vi hinna med ett biobesök också. Det blir inte alltför ofta, så det blir nog himla kul för hela familjen.
Den största nackdelen med att inte ha svärföräldrarna kvar i Sverige längre, är väl det att man nu måste ha med sig barnen när man handlar julklappar. Tidigare så kunde vi ju lämna barnen hos deras farmor och farfar och sen kunde jag och maken åka iväg själva och shoppa loss. Men nu funkar ju inte det längre. :-( Får väl dela upp oss på nåt sätt ... och köpa lite i omgångar eller nåt. Nå ... det blir nog bra ändå.
Jag tycker det ska bli rätt mysigt att shoppa lite julklappar. Får väl ta med oss barnens önskelistor ... och så borde väl jag och maken också skriva varsin lista. Är liksom enklare att handla då.

Faktiskt, så handlade vi julklappar idag också ... maken var till bokaffären och köpte till Viktor. De hade ju rea på Harry Potter-böcker, och Viktor har inte de sista två böckerna, så antagligen köpte han någon sådan. Själv, så köpte jag en klapp till Amanda. Var på Lekplaneten och då såg Amanda en docka, som hon kallade för den "RIKTIGA" Ken ... som är med på reklamen. Hon önskar sig ju en kill-Barbiedocka, och helst Ken ... så då passade jag på. Det var ju extrapris och allt, så ...
Sen promenerade vi hem via Citylivs (där vi köpte hem lite mat) ... och när vi slutligen kom hem, så såg vi alla ut som snögubbar. Det var ju värsta snöfallet ute ... vitt, vitt, vitt ... vart man än såg. Riktigt vackert och juligt, faktiskt. Lite jobbigt att promenera i, bara.

Utöver denna tur på stan, så har jag även tvättat lite idag ... och dammsugit. Sen photoshoppade jag till en bild på mig ... som jag tänkte ha som profilbild på Facebook. Vi tog ju hem en trial på den senaste Photoshopversionen. Min photoshop-dator är ju trasig, så då tog vi hem detta till den stationära ... och det funkade jätte bra. Tyvärr kommer jag ju bara ha det i 30 dagar ... sen får jag se hur jag löser det efter den perioden är slut.
Det var kul att trixa lite med bilder igen i alla fall ... i ett program som verkligen funkar ... och som funkar precis som jag vill. ;-)

Den här bilden gjorde jag:

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1183.snc4/150566_469879082265_680497265_5856132_4954652_n.jpg

Hoppas vi hinner ta några kort på barnen, så att jag kan fixa till lite julkort nu i veckan. Har ju gjort egna i flera år nu, så det vore kul att fortsätta med den traditionen.
Kul i alla fall att ha ett fungerande program igen ... även om det så bara är för en kort period.

2 kommentarer :

  1. jag har en fulversion av PS Elements. Men tycker inte att det är så himla lätt att få till det. Jag har aldrig gått någon kurs utan provar mig fram. Jag tycker i alla fall att din julbild blev jättebra!

    SvaraRadera
  2. Tack! :-) Ja, jag funderar lite på att skaffa Elements sen ... den nyaste versionen ... är ju bättre än ingenting och den är mer likt CS än vad t ex Gimp är. Jag har inte heller gått någon kurs. Har lärt mig allt genom att testa mig fram, kolla i lite tutorials ... och så från vänner på nätet. Man lär sig nya saker hela tiden ... fast nu har mitt photoshoppande legat lite på is de senaste åren.

    SvaraRadera