onsdag 8 december 2010

Otroligt olika önskelistor

Barnen skrev ju varsin önskelista för ett tag sedan ... är ju rätt praktiskt, så man vet vad de vill ha i julklapp (och så Tomten också kommer med önskade grejer) ... och när jag såg Amandas lista, så blev jag helt paff. Den innehöll nämligen oerhört vettiga saker ... och inte mycket prylar alls ... och den skiljde sig väsentligt mycket från Viktors lista.
Kan det ha att göra med att hon är tjej? Eller är det för att hon är yngre? Eller kanske en kombination?

Vi handlade ju en del grejer när vi var i Sverige ... en del från önskelistorna ... och så lite annat, som de inte önskat sig. Dessutom hade vi ju redan handlat några grejer innan vi åkte.
Tänkte jag skulle lägga upp deras önskelistor här ... och stryka över vad som är fixat ...

Amandas önskelista 2010

En killdocka
Godis 
Klänningar (jag tänkte dock köpa en klänning till)
Pyjamas
Trosor
Strumpbyxor
Mjukisbyxor
Modellera (fick hon till Lilla jul)
Strumpor
Learn to walk-docka

Utöver detta, så har vi köpt färgpennor och ett Nintendo DS-spel och i klädväg, har jag köpt en tröja och ett par tights. Tänkte ta mig till KappAhl någon dag och köpa underkläder och en klänning. Kläder, är ju verkligen vettigt att önska sig ... och det behövs ju alltid.

Viktors önskelista 2010

The Sims3 till Wii
Epic Mickey till Wii
Pengar
Spy-net klocka
Harry Potter lego
Playstation 3
Super Smasch bros brawl till Wii
Kemi grejer 





Ja, det är ju en viss prisskillnad på barnens önskelistor. Viktors grejer är ju värda sååå mycket mer. Därför kan han omöjligt få allt han önskar sig ... han får nog rätt långt därifrån. Istället får han ju andra saker ... som kostar lite mindre, men som han garanterat blir glad för. Han ska ju bland annat få de två Harry Potter-böckerna som han ännu inte har ... och lite godis, ska han också få. Antagligen blir det något mer också, men det blir INGET Playstation 3. Han har ju redan Playstation 2 + hur mycket spel som helst till det ... och jag har ju Nintendo Wii, som han får använda ... och det har vi ju köpt spel till nu ... så det får räcka med det.
Kanske att han får någon CD-skiva? Han sa i bilen härom dagen att han skulle vilja ha en skiva med Eminem. Hua! Inte riktigt min musiksmak. Men, men ...
Något till lär det väl bli, i alla fall ... fast inte i den dyrare prisklassen. Nu har vi ju redan köpt två väldigt dyra spel, så mer dyrbarheter kan vi inte slänga ut pengar på. Vi är ju liksom inte gjorda av pengar, heller ... särskilt inte nu när maken studerar.
Sen måste ju barnen lära sig att man faktiskt inte kan få allt man önskar sig ... även om de trots allt får otroligt mycket av sina önskningar uppfyllda. Men jag gillar att uppfylla önskningar ... och jag älskar att se barnen glada. ALLT kan de inte få ... men jag vill ändå ge de så mycket vi bara har möjlighet till. 
Sen är ju julen så mycket mer än bara att få julklappar ... och det hoppas jag barnen förstår. Men det tror jag. De är ju båda väldigt snälla och omtänksamma ... hela året om. Amanda älskar att ge andra saker. Igår kväll ritade hon till exempel 12 julteckningar, som hon skulle ge till alla sina klasskamrater plus fröken. Det är så typiskt henne att hitta på en sån grej. Min gulliga tjej. :-)
Viktor är nog också sådan att han blir glad för allt han får ... och han är mer medveten, så han förstår nog att vi inte har råd med lika mycket för tillfället. Därför tror jag verkligen inte att han förväntar sig allt han skrivit på listan. Det är, som sagt, bara önskningar.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar