onsdag 22 december 2010

Jobbig, men rolig dag

Det har varit en rolig ... och lite jobbig dag idag. Har rätt ont i fötterna nu. Inte hann jag väl riktigt med allt jag hade tänkt, men det viktigaste ... och nu tänkte jag inte göra mer idag.
Hade ju dubbelt så många barn här hela eftermiddagen, men de skötte sig så bra, så det var bara roligt. Flickorna lekte massor och så gjorde de chokladbollar. Själv gjorde jag under tiden knäck och så vit choklad med Marianne-crush i. Pojkarna ... de spelade mest TV-spel ... och så lekte de lite med lego.
Innan barnen kom, så hann jag få köttbullarna klara och lagda i frysen och lite senare så fick jag även skinkan färdigkokt. Jag vet att många tillagar julskinkan i ugnen, men jag gör på samma sätt som pappa alltid gjorde när jag var liten ... och det sätt som jag tycker blir allra godast. Jag tycker skinkan blir för blöt och för salt när man lagar den i ugnen ... ja, jag HAR smakat sådan skinka flera gånger, faktiskt. Så därför väljer jag att koka min skinka i en kastrull på spisen ... tillsammans med lagerblad och kryddpepparkorn. Då blir den PRECIS som jag vill ha den. Sen, när den svalnat, så tar jag bort nätet och svålen ... och så småningom griljerar jag den i ugnen. Antagligen kör jag griljeringen i morgon kväll.

Nå ... en stund före 17, så kom våra gästers mamma hit och strax efter 17 så kom även pappan. Jag hade lagat köttfärssås, som vi bjöd på tillsammans med spaghetti och riven parmesanost. Det är enkel vardagsmat som lätt går att bjuda många på ... och Alexandra (Amandas bästis) verkade uppskatta maten mycket, för hon tog till och med om. Det är verkligen ovanligt för att vara henne, så det kändes kul!
Efter maten så fikade vi lite ... och snackade en massa. Sen åkte de iväg en stund efter 19. Jag skickade med ca hälften av allt godis som vi gjort ... så vi slapp äta upp allt själva. ;-) Det blir nog tillräckligt att äta ändå nu i jul. Haha!

Förresten så fick maken tag på revbensspjäll när han var på affären ... så nu blir det sådana på julbordet i alla fall. Ska nog laga de i morgon kväll efter jobbet.
Gran, har vi fått hem också. Maken hämtade den i skogen tidigare idag och nu står den utanför ytterdörren och väntar på att lyftas in i morgon kväll ... och senare på kvällen ska den klädas.

Idag var ju barnens sista skoldag före jullovet och Viktor fick sitt betyg innan han fick sluta ... och nu ikväll så tittade vi på det. WOW, kan jag säga till det betyget. Det var så otroligt bra och jag är supernöjd. Han hade högsta betyg i massor av saker och dessutom var frökens skriftliga omdöme också jätte fint. Han verkar verkligen ha tagit till sig tidigare kritik och har rättat till de grejer som han varit sämre på innan. Min jätte duktiga pojke. Är så enormt stolt över honom!

Nu väntar vi på att min pappa ska komma med färjan. Han har åkt ända från Luleå idag och kommer hit vid 22-tiden. Ska bli jätte kul att fira jul med honom igen. Det har vi inte gjort på typ 10 år, så det ska verkligen bli riktigt roligt!
Sen kommer makens föräldrar hit i morgon eftermiddag, så vi blir mycket folk här i jul. Tycker det ska bli väldigt mysigt. Trångt, men mysigt. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum, som man säger.
Vet inte hur mycket jag kommer hinna blogga nu i jul. Blir väl inte så mycket datortid när vi har gäster. I morgon ska jag jobba, men sen blir det julledigt i tre dagar.

Om jag inte har nån tid för detta under dessa dagar, så kan jag önska God jul nu ...

Så ...

GOD JUL önskar jag alla er bloggläsare!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar