måndag 15 november 2010

Nu ska jag vara tyst!

Jag borde ha varit mer noggrann tidigare ... i helgen ... jag borde ha varit mer tyst. Men det ÄR ju så fruktansvärt svårt. Jag har verkligen rejäla problem med att vara tyst. Är så svårt att inte få prata ... och då gör jag ju det ändå ... trots att jag låter som en kratta.
Men nu har jag varit hes ända sedan i torsdags kväll, så nu börjar jag få lite panik. Vi har ju snart konserten och på onsdag är det en extrainsatt övning, vilket jag fick mail om nu i kväll. Men som det är just nu, så kan jag inte sjunga över huvud taget. Om det inte blir bättre snart, så kan jag ju inte delta i övningen. Jag vill nog dock åka dit ändå ... så jag får ta del av informationen om själva upplägget ... fast sjunga ... det kan jag ju inte ... inte som det är nu.
Så försökte jag söka lite på nätet idag ... om jag kunde hitta tips och enkla genvägar till att få tillbaka rösten ... men det var inga roliga saker jag hittade. "Ansträng rösten så lite som möjligt. Om du ska tala, tala med låg röst ... men viska inte". Det var informationen jag hittade. Så efter att jag läst det, så bestämde jag mig för att bara prata i nödfall ... tills rösten känns bra igen. Jag MÅSTE ju få tillbaka rösten ... och just nu känns det som om jag gör vad som helst för att lyckas med det. Känns verkligen jätte jobbigt just nu. Nu, när jag äntligen börjat sjunga igen ... och snart ska var med på mitt första framträdande sedan jag gick i gymnasiet ... och så drabbas jag nu av denna extrema heshet. Känns inte alls roligt. Jag hoppas SÅ innerligt att detta går över ... jätte, jätte, jätte fort! Blä!
Jag gör i alla fall allt jag kan nu för att bli bra i halsen igen ... dricker varm honungsmjölk, te med honung i och så köpte jag halstabletter idag ... som ju är uppfriskande för halsen och svalget ... så hoppas jag att detta ska vara tillräckligt.
Om nån har några fler tips mot heshet på lut, så blir jag oerhört tacksam, för just nu känner jag en viss panik över att inte hinna bli bra i tid.

1 kommentar :

  1. nä vad trist! har inget bra tips tråkigt nog, håller däremot tummarna att du får tillbaka din röst så du kan sjunga sen .
    kram Anna

    SvaraRadera