söndag 21 november 2010

Nu är det jul i vårt hus ...

... åtminstone har vi kommit en bra bit på vägen. :-)
Egentligen brukar jag inte alls vara så här tidig med julpyntandet ... brukar pynta precis före Lilla jul, som ju är på lördag (dagen före 1:a Advent). Då brukar rubbet plockas fram ... adventsljusstakar, adventsstjärnor, dukar, tomtar, grytvantar, julljus och annat julpynt. En liten minigran, har vi också ... fast ingen riktig sådan, som många andra Ålänningar har, utan vår minigran har vi nedstoppad i en kartong resten av året ... men till Lilla jul åker den fram.
I morse åkte i alla fall jag och maken till förrådet och hämtade hem julkartongerna. Sen började jag med att städa här hemma och efter det, så började Amanda julpynta. Hon tyckte det var jätte roligt och plockade och donade. En julmössa, hittade hon också, som hon hade på sig när hon pyntade. Det var så roligt att se henne gå omkring med julsakerna ... och planera vart allt skulle vara någonstans. Tala om julglädje!
Jag hjälpte till med att byta bordsduken, fast annars så var det hon som gjorde det mesta. Hon letade till och med upp grytvantar, som hon lämnade till mig i köket.
Vi har ju inte plockat fram allt än, dock. Har ännu inte hängt upp några stjärnor eller satt ljusstakar i fönstren, men nu har vi ju åtminstone alla grejer hemma, så det är bara att plocka på när man känner för ... och när man har tid.
Ljuspyramiden, har jag i alla fall plockat fram ... och tänt ... och det är bara sååå mysig stämning nu, när den är tänd och man ser lite dukar och prydnader.

Ljuspyramid, liknande den vi har (bild från google)

Anledningen till att vi börjar julpynta tidigare i år, beror ju på att jag inte
kommer ha så mycket tid senare i veckan ... på onsdag ska vi till Silverskär
med jobbet, på torsdag har jagmin sång och på fredag har vi sångövning i
Jomala kyrka (där vi ska ha konserten på söndag) ... så därför ville jag fixa
allt tidigt. Så ... vi ska väl fortsätta med julpyntandet nu i början avveckan.
Ska hänga upp stjärnorna och sådant. Så måste varsin julklapp till barnen
inhandlas också ... som de ska få på lördag, till "lillajulklapp". 
Just nu så har jag verkligen en enorm julkänsla ... och julglädje. Ska bli sååå roligt med jul. Jag älskar verkligen den här perioden ... tiden före jul. Det är så mysigt och stämningsfullt. Pynt, julljus, julsånger, julklappar, julbak ... och allt som hör julen till. Är så fruktansvärt mysigt och rofyllt. Trots att det även kan kännas stressigt, så är det ändå en väldigt rofylld och glädjande tid. Jag ÄLSKAR julen!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar