måndag 22 november 2010

Kan sjunga igen ...


Nu har jag nog fått det mesta av min röst tillbaka. Är dock inte helt återställd, för jag låter fortfarande lite hes när jag sjunger ... men jag KAN ju åtminstone sjunga nu, tack och lov. Som vanligt, låter det ju inte ... men ändå en bit på vägen ... och rösten funkar att använda nu. Hoppas den hinner repa sig fullständigt tills det är dags för sången på torsdag. Har ju inte kunnat öva nåt nu i helgen, eftersom jag varit så hes ... men nu kan jag träna på låtarna igen.
Det har dock blivit lite ändring på repertoaren ... igår fick jag nämligen ett sms från min sånglärare, där hon skrev att vi bytte ut vår ensemble-låt. Den är ju rätt svår, och jag tror nog att vi haft lite för lite tid att öva in den på. Själv, har jag ju knappt kunnat öva på den alls, eftersom jag haft sångförbud. Så antagligen är det ett rätt smart drag att byta ut den ... till en lite lättare sång.
Så nu blir det "Låt mig få tända ett ljus" istället. Den är bra mycket enklare ... och jag har text på den hemma, så jag kan träna in texten till nästa sångtillfälle. Jag kan ju den i stort sett redan, så det är nog bara lite extra nötande som gäller ... så den sitter hårdare fast i mitt huvud. Sen vet jag ju inte alls på vilket sätt vi ska framföra den än. Vet inte hur vi ska dela upp den eller vilka delar jag ska sjunga. Det lär jag ju inte få reda på förrän på torsdag, så det blir ju lite intensivt då. Konserten är ju redan på söndag. Men det ska vi nog greja. Tror alla har lättare för att lära in just den här låten, så det kommer säkert gå bra.

http://0.tqn.com/d/candleandsoap/1/0/Z/Y/simplecandleblog.jpgDen andra låten vi ska köra ... "Bethlehem" ... sjunger vi tillsammans med andra. Vet inte hur många vi är som ska sjunga den låten, men det är i alla fall folk från flera olika ensembler ... både från ungdomsensemblerna och vuxenensemblerna. Där sjunger alla samma sak, fast i olika stämmor. Själv sjunger jag sopran, vilket är själva grundmelodin på den här låten, så det ska nog inte vara några problem. Jag kan väl inte texten till 100 % än, men ska öva lite mer i morgon kväll. Så jag ska nog hinna lära mig den till på fredag, då vi har övning med alla i kyrkan.

Det blir lite intensivt nu under resten av veckan. I morgon är det väl fortfarande lugnt, dock, så då tänkte jag fortsätta att julpynta lite ... och tvätta någon maskin. Men sen blir det fullt upp de andra dagarna.
Nu ska jag i alla fall lägga mig, för det är måndag idag och jag är, som vanligt trött. Dessutom sov jag väldigt dåligt i natt. Lär väl förhoppningsvis hinna blogga nåt i morgon också, men sen på onsdag, så kommer jag knappast hinna skriva nåt här. Men ... i morgon har vi inga planer, i alla fall.

Jag måste förresten berätta om nåt gulligt, som Amanda gjorde idag ...
Hon var så hemlighetsfull och jag fick ABSOLUT inte komma in i hennes rum. Sen kom hon ut efter ett bra tag ... och med sig hade hon en Adventskalender ... en Adventskalender, som hon hade gjort helt själv. Det var flera papper, som var hopsatta och på det översta pappret hade hon ritat ... och så hade hon gjort en massa luckor, som hon hade satt igen med tejpbitar. Innanför luckorna, hade hon ritat bilder, sa hon.
Kalendern, hade hon gjort till mig och hennes pappa ... och så sa hon att vi skulle öppna luckor alla dagar, från den 1:a December.

Hon är så hemskt påhittig, min lilla tjej. Jag tyckte det var så gulligt av henne. Hon tyckte ju att vi också skulle få en Adventskalender. :-) Så nu har vi också nåt att öppna sen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar