söndag 21 november 2010

Min önskelista

Jag vill ha en ny DATOR! Jag vill ha en ny dator MED photoshop! Synd att det kostar så fruktansvärt mycket pengar. :-(

"Min" lilla laptop gick ju sönder för nån månad sen. Vet inte vad som hände. Den var precis som vanligt när jag stängde av den en kväll, men efter att jag kommit hem från jobbet dagen efter, så hade något hänt med den. Då var det en bred rand över hela skärmen ... och även upptill ... och den var helt obrukbar. Man kunde endast stänga ner program genom att högerklicka ... och inte såg man ju all text på sidorna heller. Så nu har jag fått använda vår gamla, sega laptop sedan dess ... den och den stationära ... och jag har sååå saknat min lilla, vita dator.
Det största problemet med att inte ha den datorn, är väl egentligen det att det är den enda datorn som vi har ett fungerande Photoshop på. Av någon anledning, så funkar inte Photoshop på de andra datorerna och Gimp, har jag väldigt svårt för. Visst går det att göra lite grejer i Gimp också, men det är mycket mer svåranvänt, känner jag. Så nu kan jag inte längre redigera bilder och det känns jätte jobbigt. Kan ju inte göra några julkort i år om jag inte har ett redigeringsprogram.
Jag har ju gjort våra julkort i flera år nu ... vilket ju blir mycket roligare än sådana där färdiga masstryckta kort.
Förra årets julkort, såg ut så här:

http://www.familjeliv.se/hem/aasac/gallery/phpoq0ilt.jpg

Visst kan jag väl testa att göra i Gimp, men tror inte det kommer funka så som jag vill. Känns inte alls roligt.

Så en ny dator, står definitivt med på min önskelista i år. Tyvärr, lär vi ju knappast ha råd med det.
Datorn är dock inte högst upp på önskelistan. Det som står allra överst, är något som man inte kan köpa, men som betyder mer än det mesta ... fast på ett helt annat plan. Jag önskar nämligen att min vigselring dyker upp. Den har varit borta sedan i tisdags. Jag trodde att jag tappade den i hallen när jag kom hem från jobbet, men nu har jag verkligen letat överallt i hallen och har städat rätt ordentligt ... men ingen ring har dykt upp. Om den inte är hemma, så har jag i så fall tappat den antingen på jobbet eller på Citylivs, men än så länge har den inte återfunnits någonstans och det känns verkligen jätte jobbigt!
Så om den skulle hitta tillbaka till mig, så skulle jag bli sååå oerhört lycklig! Har ju haft den i över 9 år och även om jag skulle få en annan ring, så är det ju ändå inte samma sak. Jag vill ju ha MIN ring ... den ring som jag fick på min bröllopsdag ... den ring som min man trädde på mitt finger. DEN ringen vill jag ha tillbaka.
Som tur var, så hade jag en annan, lite liknande ring, hemma ... som jag nu har som ersättningsring. Den ringen har jag fått av mina svärföräldrar. Den hade varit makens farmors ... och ringen påminner mycket om min egen vigselring. Men det är ju inte alls samma sak. Jag behöver dock ha en ring där som stoppring, så jag inte går och tappar min förlovningsring också. Den är ju så hemskt stor, så jag behöver ha en mindre ring som hindrar den från att trilla av. För ring, vill jag ju ha. Annars skulle jag känna mig hemskt naken, på ett sätt. Har ju haft ring i över 10 år nu, så det skulle kännas hemskt konstigt utan.

Jag har ju en himla massa önskningar, egentligen ... förutom ringen, så har jag ju en del andra, mer materialistiska önskningar. Tänk, om man hade oändligt med pengar.

Kan ju testa att skriva en lista:

  1. Min vigselring tillbaka
  2. En ny laptop
  3. Photoshop
  4. En kompaktkamera
  5. Ett par svarta stövlar
  6. Sopptallrikar (vita)
  7. Djupa skålar/tallrikar, som man kan ha i ugnen
  8. Kläder ... eller snarare pengar till nya kläder
  9. Nya tofflor (tror mina är lite trasiga)
  10. Örhängen, som jag kan ha till vardags (så man kan byta ibland)
Finns säkert ännu fler saker jag skulle vilja ha om jag ansträngde mig åt lite längre tankeverksamhet, men det räcker nog med denna 10-punks lista för tillfället. De flesta saker är ju ändå bara önsketänkande. Men så är det ju, som sagt, en "Önskelista".
Jag är inte heller sådan att jag KRÄVER en massa saker i julklapp. Jag blir glad för allt jag får. Det är ändå, trots allt, tanken som räknas.
Det jag gillar mest med julen, är inte klapparna. Det har aldrig varit det viktigaste för mig. Det viktigaste för mig, är helheten ... stämningen, maten, ljusen, Kalle, tomten, godiset, glädjen ... och att ge och få presenter ...
Allt känns på något sätt lika viktigt ... fast kanske att julpyntet och maten, hamnar över på listan, ändå ... och MYSET.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar