torsdag 11 november 2010

Hes ...

Jag börjar bli hemskt hes nu, känner jag. Hittills har det ändå funkat rätt bra. Fick ju ont i halsen för några dagar sen, men det blev inget mer än så ... inte förrän nu.
I kväll åkte jag ju iväg till sången ... och visst kändes rösten lite rosslig redan i början av lektionen ... men i slutet var den verkligen RIKTIGT rosslig. Ju längre tiden gick, desto hesare blev jag ... och sen har det bara blivit värre och värre efter att jag kom hem.
Jag kände ändå att jag verkligen MÅSTE vara med på sången ... det måste jag vid alla tillfällen nu. Vi ska ju vara med på en konsert på 1:a Advent. Vår grupp ska sjunga två sånger, är det tänkt ... och jag behöver ju veta vilka delar just JAG ska sjunga. Den ena sången är gemensam för alla ... bara i olika stämmor ... men den andra sången är mer uppdelad. Den är rätt svår, egentligen ... många olika roller och mycket byten mellan rollerna ... och så går den väldigt högt i vissa partier. Det höga funkar väl för mig ... när rösten är i skick. Fast om jag har minsta lilla heshet, så funkar det inte alls, eftersom vissa ställen verkligen känns som maxhöjd för mig. Då är ändå jag sopran. Fast de som har lägre röster kan sänka det en oktav ... men det skulle kännas konstigt för mig ... att sjunga så lågt. Men eventuellt skulle vår sånglärare göra om lite i låten (sänka den eller ändra tonläge), så vi får väl se vad som blir av det. Vi har ju inte så många gånger till att öva på heller ... två vanliga övningstillfällen ... sen blir det ett övningstillfälle med alla grupper som ska vara med på konserten ... och eventuellt att vi kommer ha en extra träning med vår grupp på morgonen dagen före konserten. Men vår sånglärare sa att det inte är nån fara om vi inte får till den här låten. Då skippar vi den för nu ... och tar bara den andra låten ... som vi har haft lite mer tid för ... och som vi kan bra. Fast förhoppningsvis så sätter vi den. Blir säkert bättre bara den satt sig lite mer.
Men just nu så kan jag inte sjunga över huvud taget. Rösten låter allt värre och jag behöver verkligen spara den ... så hoppas jag verkligen att den här hesheten går över fortare än fortast ... åtminstone till nästa vecka.

http://bengtsson.net/wp-content/uploads/2009/03/noter.jpg

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar