torsdag 4 november 2010

Är bacon en grönsak?



Idag var det grönsakssoppa till lunch på jobbet. Ja ... det var åtminstone vad som stod på matsedeln.
Men så kom vi till matsalen ... och där vid kantinrarna, så fanns det en lapp med en text som löd: "Innehåller bacon".
Hm ... sen när blev bacon en grönsak? Eller är det så att ALLA soppor som innehåller grönsaker kan kallas för grönsakssoppa? I så fall, så lagar jag ju grönsakssoppa varje gång som vi har soppa till middag.

http://www.saltpeppar.se/blog/wp-content/millan_071029b.jpg

Jag kanske skulle börja säga det till familjen, för att få det att låta lite nyttigare ...
"Idag blir det grönsakssoppa till middag ... med korv i", "Idag blir det grönsakssoppa till middag ... med köttfärs", "Idag blir det grönsakssoppa ... med kyckling".
Det låter ju vegetariskt och bra. Man kanske skulle köra med det. :-D Tror i alla fall att familjen skulle bli lite positivt överraskad om de hittade korvbitar i grönsakssoppan. Jag med, för den delen.
Nog för att jag gillar soppa i alla möjliga smaker ... men just klar grönsakssoppa, är ingen favorit. Så inte gjorde det mig nåt att de hade bacon i soppan. Det var mer det att jag tyckte det var konstigt att de kallade det för grönsakssoppa när det uppenbarligen inte var någon sådan.
Lite som när mormor bjöd min bror (som då var vegetarian) på grönsakssoppa och påstod att den var heeelt vegetarisk, så det var okej för honom att äta den. Vid första skeden så kände han att något inte var riktigt rätt och frågade mormor om hon verkligen inte hade haft nåt kött i soppan. Nej, det hade hon inte haft, försäkrade hon. Hon hade bara använt buljongen som hon fått när hon kokade kött till köttsoppan, som vi andra åt. Haha! Ja, köttbuljong är ju helt vegetariskt, liksom. Så mormor var ju lite inne på samma linje ... och använde köttbuljong till vegetarisk grönsakssoppa ... fast hon hade ju åtminstone inga köttbitar i.

Efterrätten, tyckte jag också var lite annorlunda idag. Det stod bara "Paj" på matsedeln ... och paj, var det ... paj, med päron och smält choklad. Det var nån slags smuldegstäcke, tror jag ... och så päronklyftor och smält choklad bland päronen. Till det så serverades det vispgrädde. Tyckte det var en rätt konstig rätt, men det smakade väldigt bra ... lagom sött och bra smak. Gott, faktiskt.
Tycker vi har rätt bra mat på jobbet, ändå. Väldigt ojämn kvalitet, dock ... men överlag, så smakar det rätt bra ... och det är ju väldigt omväxlande i alla fall. Så får vi oftast en massa grönsaker också.
 Hm ... nu börjar jag ju bli så hungrig när jag pratar om mat, så nu måste jag gå och ta mig nåt att äta.


 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar