lördag 2 juli 2011

Världens underbaraste plats!

Ibland känns det verkligen som om vi bor på det mest underbara stället i världen! Särskilt under den här årstiden ... och när det är så här vackert väder. Då är Åland ... och Mariehamn ... helt fantastiskt!
Nu är det ju grönt och sååå oerhört vackert ... och solen hjälper väl också till att försköna det hela. Men det är inte bara det. Närheten till allt, är också något som spelar in. Allt finns ju typ inom räckhåll ... bara att knalla iväg.
Så enkelt och så praktiskt. Sen är det ju också en massa glada turister här för tillfället. Turister, som är trevliga och som livar upp vardagen en del. Visst ... jag kan nog erkänna att det funnits stunder då jag bannat dessa jobbiga människor ... dessa jobbiga människor som kommer hit och invaderar våran vackra ö. Men just ikväll, så kändes allt bara så himla bra ... till och med TURISTERNA kändes ovanligt bra!
Efter middagen, så promenerade vi ner till hamnen för att meta efter abborrar. Vi hade med oss mask och spön. Dock har vi  ju bara två metspön, så det blev mest barnen som fick fiska ... men vilka fiskare, sen! Amanda visade sig ju vara värsta fisketalangen. Jag vet inte HUR många abborrar hon fick upp (vi slängde ju tillbaka de minsta), men många fiskar, blev det. Viktor fick ju också en del, fast antalsmässigt, så vann nog lillasyster. Viktor fick ju dock en massa små abborrar som vi slängde tillbaka, så det var ju svårt att räkna riktigt. Så fick han en jätte stor mört, men eftersom vi inte gärna äter den fisken ;-), så fick den åka tillbaka i plurret igen.
Vårt fiskande, lockade ju även dit lite förbipasserande människor ... bland annat båtturister från både Estland och från USA. Estlänningen pratade vi en stund med, så då fick man träna lite på engelskan ... vilket jag tyckte var jätte roligt. Jag får ju sällan tillfälle att prata engelska, tyvärr, men trots att jag får träna så sällan så flöt det ändå på väldigt bra, tyckte jag. Jag ÄR ju hyfsat bra på engelska ... särskilt uttalet ... fast tidigare har jag blivit så nervös när jag pratat, vilket nog resulterat i en del stammande. Men idag funkade det jätte bra, faktiskt ... särskilt med tanke på att jag aldrig annars pratar det språket.
Med Amerikanen, så pratade vi ju inte särskilt mycket ... men han lånade vår kamera för att ta ett kort på oss, så då förklarade jag för honom hur den fungerade.
Vi hade ju alltså med oss kamera, men eftersom vi inte fått in bilderna till datorn än, så blir det inga bilder just nu ... men kanske vid ett annat tillfälle?
Efter en bra stunds fiskande och efter att all mask tagit slut, så blev det dags för oss att promenera hem igen. Väl hemma, så var det bara för mig att ta itu med rensandet och filéeandet. De var ju inte så superstora, så det tog ett bra tag att bli färdig med alla 13 fiskar. Men tillslut, så blev jag ÄNTLIGEN klar. Då lade jag plast över och satte sen in fisken i kylen. Så småningom är det tänkt att det ska bli abborrsoppa av hela härligheten ... enligt svärmors recept. Det blir nog riktigt gott, det.

Hur som helst, så var det verkligen en helt underbar kväll ... en bra avslutning på en lång och tung arbetsvecka ... och det kändes ikväll så tydligt ... att vi bor på världens underbaraste ställe!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar