fredag 22 juli 2011

Var sångerska igår

Igår fick jag leka lite sångerska och det var verkligen superkul! Jag fick stå med hörlurar på mig och sjunga i en riktig mic och allt ... och spela in en helt nyskriven låt. Sååå otroligt roligt!
Nu är väl kanske någon lite nyfiken på vad det handlar om. Kommer jag bli en stor stjärna nu, eller vad? Haha! :o) Nja ... så allvarligt, är det väl kanske inte ... även om musik ALLTID är allvarligt för mig. Det är ju mitt liv och har så varit sedan jag var riktigt liten.
Hur som helst ... min man är politisk sekreterare för ett parti här på Åland och det var nu dags att spela in en vallåt inför höstens val. Då frågade maken mig om jag var intresserad av att följa med och sjunga ... och SJÄLVKLART tackade jag ju ja!
Utöver mig och maken, så var det även två kvinnor från partiet med ... och så låtskrivaren, som dessutom hade hand om all teknik.
Först fick vi höra på låten några gånger och sen sjöng vi alla igenom den några gånger också ... och efter det blev det dags för inspelning. Det var tänkt att alla skulle sjunga på refrängerna och att det skulle vara solon i de tre verserna. Det var dock bara jag och Anneli som var intresserade av att sjunga solo, men Stefan (som gjort låten) skulle ta på sig en vers också.
Först spelade vi in med hela gruppen samtidigt. Efter att vi blivit tillräckligt nöjda med det, så började vi med solo-inspelningarna. Då tyckte Stefan att det bästa var att varje person fick spela in låten i sin helhet ... och så skulle han dela upp och mixa sen i efterhand. Jag fick börja ... och trots, att vi inte var så många, så kände jag mig ändå supernervös. Fattar inte varför, egentligen, men efter typ halva låten så började benen att skaka. Det KAN ju också ha berott på att jag känt mig så svag i kroppen den senaste tiden och att jag då är extra känslig.
Det funkade ju ändå hyfsat, fast jag blev inte helt nöjd med den inspelningen. Men sen, efter att Anneli sjungit, så fick jag en till chans på mig. Då gick de andra ut ur rummet (ja, förutom Stefan, då) och den inspelningen blev betydligt bättre. Den blev jag riktigt nöjd med, till och med. Det var ju bara sååå himla kul!

Koncentrerar mig på texten

Ingen vidare vacker min jag har, men kul var det
Efter att Anneli hade gjort klart sin andra inspelning, så var det dags att åka hem ... och nu är det bara att invänta resultatet. Låten ska ju mixas ihop på ett bra sätt nu först. Ska bli sååå spännande att få höra det slutgiltiga resultatet sen! Av vad jag fick höra igår, så lät det ändå rätt lovande. Jag gillar låten och tyckte att den funkade väldigt bra för oss.
Inte blir jag väl någon stor artist av att vara med på en vallåt inför ett val, men det gör inte så mycket. Bara att få vara med på inspelningen ... och att dessutom få sjunga solo ... tyckte jag var stort. Det är säkert större för mig än för någon annan ... och jag tyckte att det var så fruktansvärt roligt att få leka sångerska för en stund.

1 kommentar :