onsdag 6 juli 2011

Supernöjd!

Jag skrev ju nyligen att jag kollade på vigselringar ... så att jag kan få en ny ring på vår 10-åriga bröllopsdag istället för den ring som jag råkade tappa i vintras. I det här inlägget skrev jag om det.
Så kom jag på att man kanske kan beställa en ring från nätet. Har aldrig gjort det tidigare, men tänkte att man ju då kunde sitta hemma i lugn och ro och kolla ... och kanske få till ett billigare pris, dessutom. Nu har jag ju inte ens kollat vad ringarna kostar i butikerna här på Åland, men med tanke på vad allt annat kostar här, så gissar jag att även smyckena ligger högt i pris.

Hur som helst ... så hittade jag några svenska nät-butiker och har ju typ bestämt mig för att beställa från en av dem. Eftersom vi ju har en del moms-problem när vi bor på Åland, så var jag ju tvungen att fråga om butikerna ens sålde hit. Annars var det ju onödigt att kolla på ringar där. Det är ju så att Åland ligger utanför EUs skattegräns och alla butiker säljer inte till Åland. De ska ju då ta bort momsen och sen ska vi betala moms här på Åland när varan kommer. Om momsen inte är borttagen, så hamnar vi på att betala dubbel moms.
I alla fall, så måste jag ju säga att vigselbutiken.se är väldigt serviceminded. Där hade de verkligen full koll på hur det funkar att sälja till Åland och dessutom var de otroligt snabba med att svara. Jag fick svar på det första mailet redan samma kväll ... vid typ 22-tiden på kvällen! Sen var jag ju tvungen att fråga om man kan få låna hem provringar från dem också ... trots att man inte bor i Sverige. Jag vet ju nämligen inte riktigt vilken storlek jag har och om man ska beställa en graverad ring, så vill man ju gärna att storleken ska vara rätt.
Det fick jag också snabbt svar på ... att det inte var några problem. Det var bara att ge dem min adress, så skulle de skicka hem provringarna åt mig. Jag skulle dock få betala portot på returkuvertet själv, eftersom jag bor utomlands, men de skulle skicka med ett svarskuvert i alla fall. No problems med det, kände jag. Jag har ju en massa frimärken på jobbet, så det kan jag lätt fixa. :-)
Sen var det bara att vänta ...
I torsdags gav jag dem min adress och idag kom brevet med provringarna hem till mig. Tycker det var snabbt ändå ... att få hem det på endast 4 arbetsdagar ... så jag är verkligen supernöjd med dem hittills.
Nu återstår bara att se om det funkar lika bra med själva ringbeställning. Ska bara prova ut vilken storlek jag har. Sen ska jag kolla lite mer på vilken ring det blir. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar