tisdag 26 juli 2011

Barnbak

Idag blev det bakning här hemma. Igår lovade jag barnen att de skulle få baka något helt själva idag, så mot eftermiddagen blev det så dags att verkställa det löftet.
Först letade de upp ett lämpligt recept. Det tog en stund att hitta något som kunde passa ... och som även jag tyckte kunde lämpa sig bra för dem att göra på egen hand. Men tillslut kom Viktor på vad de skulle baka ... nämligen äppelmuffins. Han hittade receptet i min bakbok och det innehöll bara ingredienser som vi redan hade hemma, så då slapp jag gå till affären.
Så ... sen blev det på med förklädena och sätta igång med baket. De var så koncentrerade ... läste receptet noga ... plockade fram allt ... diskuterade och började mäta upp. Det var verkligen roligt att se deras fantastiska samarbete. De pratade om hur de skulle gå till väga och lyssnade på vad den andre sa och diskuterade fram lösningen. Riktigt duktiga, var de ... och jag hjälpte faktiskt inte till över huvud taget. Jo ... jag öppnad ugnen när Viktor skulle sätta in plåten ... och även när han tog ut den. Just ugnsmomentet ville jag ju gärna ha lite koll på. Fast jag lät ändå Viktor själv hålla i plåten. Jag tror det är bra att han lär sig handskas med varma saker ... och då kan det ju vara lämpligt att han får prova på vid tillfällen då jag är med och kan ha lite kontroll.
I övrigt så gjorde de allt själva. De mätte upp, vispade, skalade äpplen och skar dem. Allt gjorde de faktiskt själva ... och de var sååå noggranna. De var nog faktiskt mer noggranna än vad jag själv är. ;-)

Tog såklart lite bilder också ...


Bra samarbete mellan syskonen


Lägger på det sista

Amanda ser sur ut eftersom hon tyckte muffinsen blev fula
De flöt ju ut lite på plåten eftersom de nog var lite för fyllda ... men det var ju mest för att det inte fick plats fler formar på plåten och de ville ju använda så mycket smet som möjligt. Men vad gör egentligen utseendet? INGENTING! Inte när de smakar så fantastiskt gott som de gjorde! De hade verkligen lyckats superbra med sitt bak. Konsistensen var helt perfekt. De var så oerhört porösa och luftiga. Krispig yta och fluffigt inre. Inte kladdigt. Inte kompakt. Nej, de var helt enkelt perfekta. Tänk, vilka bra bagare de är! De kan absolut vara stolta över sina muffins. Kanske vi blir många här hemma som slåss om att få baka i framtiden? Haha!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar