lördag 7 maj 2011

Städdags

Idag tänkte jag ta och städa. Det är väl egentligen inte så jätte stökigt, men det behöver ändå dammas och dammsugas. Så behöver barnen plocka undan lite grejer från vardagsrumsbordet.
Skönt att det är helg, i alla fall ... och att man är ledig. Vi har väl inga direkta planer idag ... annat än att städa. Behöver väl handla lite, förstås, fast inget annat.
Nu väntar jag bara på att Amanda ska kolla färdigt på sitt TV-program, så att hon kan hjälpa till med städningen sen. Ensam, städar jag nämligen INTE. Jag tycker det är viktigt att barnen är delaktiga i städningen och att de lär sig att ta ansvar.
Jag har faktiskt låtit Viktor damma hela lägenheten ibland ... ja, dammsuga med, för den delen ... fast idag tänkte jag damma själv. Då blir det på "rätt" sätt. När man ber någon annan hjälpa till får man ju i så fall acceptera att det inte riktigt blir som man själv tycker att det ska vara, för jag kräver nämligen inte att andra ska göra precis som jag. Om barnen hjälper till, så låter jag de göra på SITT sätt och om jag vill ha det på MITT sätt så gör jag det i så fall själv.

Nä, nu är Amanda färdig med TV-tittandet, så nu kan vi köra igång.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar